گلونی

ساحل نوکنده قتلگاه چنگرها

ساحل نوکنده قتلگاه چنگرها

ساحل نوکنده قتلگاه چنگرها

ساحل نوکنده قتلگاه چنگرها

به گزارش گلونی در ادامه کشته شدن پرندگان در میانکاله، حالا شاهد مرگ و میر چنگرها در ساحل نوکنده هستیم.

همانطور که در تصاویر مشهود است، ساحل نوکنده در جایی که فلامینگوها در حال تغذیه هستند، تعداد بسیاری لاشه چنگر دیده می‌شود.

حدود هفتاد قطعه چنگر که عموما تازه در روز گذشته ۶ اسفند هستند در ساحل نوکنده شهرستان بندر گز روی زمین افتادند و جان سپردند.

حر منصوری گزارش داده است: به نظر می‌رسد در جایی که چنگرها نزدیک فلامینگوها هستند و از نرم‌تنان و لاروهایی که فلامینگوها با پایکوبی از زیر رسوب در می‌آورند تغذیه می‌کنند مرگ و میر چنگرها بیشتر است.

باید منتظر نظر تخصصی کارشناسان محیط زیست و پرنده‌نگاران باشیم تا علت اصلی این حجم وسیع مرگ و میر پرندگان مشخص شود.

مدتی پیش شاهد مرگ و میر پرندگان در میانکاله بودیم که پایگاه خبری گلونی با برگزاری چندین جلسه وبینار تخصصی با حضور کارشناسان متخصصان حوزه محیط زیست و مسئولان منطقه موضوع را بررسی و تحلیل کرد.

از این‌رو انتظار می‌رود فعالان محیط زیست، مسئولان و کارشناسان برای بررسی مرگ و میر چنگرها در ساحل نوکنده و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق تلخ گرد هم جمع شوند و موضوع را پیگیری کنند.

در مورد چنگرها می‌خوانیم: چَنگَر یا پَرلا پرنده‌ای آبزی به رنگ سیاه است که رنگ سر و گردنش براق‌تر و منقار و پیشانی‌اش سفید رنگ است.

چنگر از راسته درناسانان (Gruiformes) و خانواده چنگریان (Rallidae) است.

این پرنده بومی ایران است و به فراوانی در ایران وجود دارد.

پرده‌های میان انگشتان چنگر با پرده پای پرندگان پرده‌دار، بسیار متفاوت و شبیه برگ‌های کوچکی در اطراف انگشتان است.

نوکَنده نیز یکی از شهرهای شهرستان بندرگز در استان گلستان ایران است.

دو استنباط درباره نامگذاری شهر نوکنده وجود دارد، استنباط اول اینکه قبل از پیدایش نوکنده در این محل روستایی قدیمی به نام نوده وجود داشته که از قدمت بیشتری برخوردار بوده ولی به عللی که چندان مشخص نیست از بین رفته و در نتیجه نوکنده به وجود آمده است.

گروهی دیگر این استنباط را دارند که هر چه قدر از خاک این شهر استفاده شود حاصل خیز و نو است و به این دلیل نام آن را نوکنده گذاشته‌اند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل