گلونی

سگ های بی صاحب و نقش آنها در انقراض حیات وحش

نقش سگ­ های بی­ صاحب در انقراض حیات وحش

نقش سگ­ های بی­ صاحب در انقراض حیات وحش

سگ های بی صاحب و نقش آنها در انقراض حیات وحش

وبینار 27 دانش، تجربه و زمین

به گزارش گلونی، سگ‌ها (Canis familiaris) را می­‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

سگ‌های وحشی و بدون صاحب در ۶ زیرگروه زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

سگ‌ها از اعقاب گرگ‌های خاکستری (Canis lupus) هستند و دست‌کم ۱۴ هزار سال پیش توسط انسان‌ها، اهلی شدند (Frantz et al., 2016).

قدیمی‌ترین فسیل‌ سگ‌ها از غرب اروپا و سیبری به دست آمده و تصور می‌شود که دست‌کم ۱۴ الی ۱۵ هزار سال قدمت داشته باشد.

سگ‌های بدون صاحب که این روزها در هر کوی و برزن می‌­توان آن­ها را مشاهده کرد، حاصل دخالت انسان‌ در طبیعت و برهم زدن نظام طبیعی هستند.

سگ های بی صاحب و نقش آنها در انقراض حیات وحش

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

در واقع انسان­‌ها با دخالت در طبیعت، سگ‌ها را پس از گربه‌ها و موش‌ها به عنوان سومین گونه مهاجم به طبیعت معرفی کردند و امروز هم با غذادهی اشتباه در روند کل اکوسیستم تاثیر می­‌گذارند.

تحقیقات هاگس و مک‌دونالد در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان داد که سگ‌ها بر بقای ۲۱ گونه مهره‌دار در معرض خطر تاثیر دارند و پس از آن بلارد و دوهرتی در سال ۲۰۱۶ تایید کرد که بیش از ۱۰۰ گونه جانوری از حضور در زیستگاه‌هایشان به واسطه حضور سگ‌ها تاثیر منفی پذیرفته‌اند.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

در وبینار 27 دانش، تجربه و زمین از نقش سگ‌­ها در شکار مستقیم حیات‌وحش، تاثیر آن­ها در تغییرات رفتاری و بروز استرس در حیوانات وحشی، رقابت غذایی، آزار و اذیت، تولید هیبریدها و انتقال بیماری‌­ها صحبت خواهیم کرد.

اگر شما هم با غذا دادن دستی به سگ­‌ها و گربه­‌ها در عدم مدیریت صحیح پسماند و آلوده­‌سازی محیط­‌های شهری و طبیعی نقش دارید؛ این وبینار را از دست ندهید و برای نجات طبیعت و میراث طبیعی خود مسوولانه‌­تر برخورد کنید.

این وبینار متفاوت را در حوزه حیات‌وحش از دست ندهید.

پایان پیام

نویسنده: فرناز حیدری

خروج از نسخه موبایل