گلونی

موزه‌ آب دزفول در محل آسیاب های باستانی

موزه‌ آب دزفول

موزه‌ آب دزفول در محل آسیاب های باستانی

موزه‌ آب دزفول در محل آسیاب های باستانی

به گزارش گلونی موزه‌ آب دزفول در محل آسیاب‌های باستانی بخشی از سیستم آبی این شهر است که به زمان ساسانیان هنگام تأسیس شهر برمی‌گردد.

در سال‌های اخیر، این سیستم آبی باستانی پس از بازسازی یکی از چرخ‌های آب آسیاب و افتتاح یک رستوران سنتی در کنار آن، به این موزه تبدیل شد.

موزه‌ آب دزفول

شهر دزفول در شمال خوزستان است و دارای 250 هکتار بافت قدیمی است. بناهای تاریخی دزفول شامل بناهای با ارزش خشتی با معماری خیره کننده و نفیس است. آسیاب‌های تاریخی دزفول بخش مهمی از سازه‌های آبی این شهر است که در سه قسمت رودخانه دز واقع شده است.

اولین آسیاب آبی در دزفول در دوره ساسانی ساخته شد که حتی تا دوره قاجار و پهلوی برای ذخیره گندم مورد استفاده قرار می‌گرفت و باعث رونق اقتصاد شهر شده بود.

حدود 5 تا 60 آسیاب وجود دارد که بعضی از آنها زیر پل قدیمی، برخی دیگر زیر پل جدید و برخی دیگر در منطقه علی‌کله قرار دارند.

برخی از آنها به دلیل قرار گرفتن در جاده اصلی ساحلی و آبگرفتگی تخریب شده‌اند.

در حال حاضر فقط 20 آسیاب باقی مانده است. در کنار سازه‌ها مناظر ساخته شده و کاروانسراهای سنتی ساخته شده است.

یکی از چرخ‌های آسیاب تعمیر شده و برای استفاده بهتر مورد استفاده قرار گرفته است.

بنابراین، این مجموعه موزه آب نامیده شد که مورد استقبال گرم قرار گرفت.

تاریخچه

آسیاب آبی دزفول در بستر رودخانه دز و در امتداد جاده ساحلی و پارک ساحلی رعنا و پل سنتی دزفول مجموعه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری دزفول تبدیل کرده است.

آسیاب‌های آبی دزفول یکی از بناهای تاریخی گرانبها در این شهرستان است و با شماره ثبت 3984 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: استان خوزستان، دزفول

با گوگل مپ به موزه‌ آب دزفول بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی 

خروج از نسخه موبایل