گلونی

پرندگان در چهارشنبه سوری می‌میرند

پرندگان در چهارشنبه سوری می‌میرند

پرندگان در چهارشنبه سوری می‌میرند

پرندگان در چهارشنبه سوری می‌میرند

به گزارش گلونی استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال فقط به انسان‌ها آسیب نمی‌زند بلکه تحقیقات نشان داده است موجودات زنده دیگر هم قربانی این سرخوشی خودخواهانه عده‌ای از مردم می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

در همین رابطه ویدیویی که ایمان ابراهیمی، حفاظت‌گر حیات‌وحش و مدرس پرنده‌نگری، در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است را می‌بینم:

پرندگان در چهارشنبه سوری

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

هرسال وقتی به شب چهارشنبه‌سوری نزدیک می‌شویم، رسانه‌ها آمار تلفات را منتشر می‌کنند و می‌گویند چند نفر کشته شدند و چند نفر آسیب دیدند ولی هیچ‌کس آمار تلفات موجودات زنده دیگر را نمی‌داند و اعلام نمی‌کند.

درحالی که آن موجودات نیز همراه با ما در این زمین و آسمان شریک هستند و از این محیط سهم دارند.

فقط خدا می‌داند با هر صدای انفجار که قهقهه مستانه فردی را به دنبال دارد، جان چند پرنده را به خطر می‌اندازد.

فقط خدا می‌داند چند گیاه و درخت و موجودات ریز و درشت بر اثر همین انفجارها آسیب می‌بینند.

فقط خدا می‌داند که اگر این رسم ناجوانمردانه تحت عنوان جشن چهارشنبه‌سوری ادامه داشته باشد، آینده حیات وحش و محیط زیست کشور ما چه خواهد بود؟

پرخطر و کم‌خطر و بی‌خطر هم ندارد. تمام مواد محترقه خطرناک هستند. حالا گاهی به انسان آسیب می‌زنند، گاهی به گیاهان و گاهی اوقات هم حیوانات را آزار می‌دهند.

پدری را تصور کنید که به پسرش می‌گوید برای شب چهارشنبه‌سوری یک وسیله خریدم که بی‌خطر است.

وسیله‌ای به اسم بالن آرزوها که این روزها به عنوان یک وسیله مفرح و بی‌خطر در شب چهارشنبه‌سوری استفاده می‌شود. پدر و پسر بالن آرزوها را روشن می‌کنند، به آسمان می‌فرستند و از دیدن آن لذت می‌برند.

بعد با این خیال که چه تفریح بی‌خطری انجام دادند، خوشحال و خرسند به خانه برمی‌گردند و می‌خوابند.

همان لحظه اما چندکیلومتر آن‌طرف‌تر در جنگل‌ها و مراتع اطراف شهر، بالن آرزوها یک جنگل را به آتش کشیده و هزاران موجود زنده در حال جزغاله شدن هستند.

بیایید فقط به فکر خوشی خودمان نباشیم. بیایید به حیات وحش و محیط زیست احترام بگذاریم. بیایید سلامتی خود و دیگران را فدای یک لحظه تفریح زودگذر نکنیم. انسان بودن، فقط روی دو پا راه رفتن و حرف زدن نیست.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خروج از نسخه موبایل