گلونی

ادعای کشف مار در خوزستان کذب است؛ این گونه ۲۶۳ سال پیش توصیف شده است

ماری که ادعای کشف آن را در خوزستان کرده‌‌اند هزاران سال است شناخته شده نظر به انتشار اخبار غیر علمی و نادرست در مورد گونه های خزندگان کشور بویژه در چند ماهه اخیر ضروری است علاقه مندان به اخبار مربوط به خزندگان قبل از انتشار خبر نسبت به صحت سنجی اینگونه اخبار و بررسی منبع علمی آن اقدام نمایند. لازم بذکر است تولید و انتشار اخبار کذب که موجب تشویش اذهان عمومی گردد می تواند منجر به کشتار وسیع بویژه مارها شود که اثرات جبران ناپذیری بر تنوع زیستی کشور خواهد داشت. در مورد انتشار خبر مار زهرآگین جدید از هورالعظیم لازم بذکر است که این گونه با نام فارسی گرزه مار و نام علمی Macrovipera lebetinus (LINNAEUS, 1758) شناخته می شود و غریب به به سه قرن پیش توسط لینه کشف شده و برای مردم خوزستان نیز گونه ای شناخته شده است همچنین مردم ایران هزاران سال است که با گرزه مار همزیستی دارند. محمدرضا محمدی کارشناس دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست

ادعای کشف مار در خوزستان کذب است؛ این گونه ۲۶۳ سال پیش توصیف شده است

ادعای کشف مار در خوزستان کذب است

به گزارش گلونی خبری از خوزستان منتشر شده است که گویا ماری جدید به تازگی از منطقه‌ای خاص کشف شده که قابلیت شنا کردن دارد و تا به حال ناشناخته بوده است.

محمدرضا محمدی کارشناس دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره این خبر چنین گفت: «ماری که ادعای کشف آن را در خوزستان کرده‌‌اند هزاران سال است شناخته شده نظر به انتشار اخبار غیر علمی و نادرست در مورد گونه های خزندگان کشور بویژه در چند ماهه اخیر ضروری است علاقه‌مندان به اخبار مربوط به خزندگان قبل از انتشار خبر نسبت به صحت‌سنجی اینگونه اخبار و بررسی منبع علمی آن اقدام نمایند.

لازم به ذکر است تولید و انتشار اخبار کذب که موجب تشویش اذهان عمومی گردد می‌تواند منجر به کشتار وسیع بویژه مارها شود که اثرات جبران‌ناپذیری بر تنوع زیستی کشور خواهد داشت.»

خبر کذب درباره کشف مار در خوزستان

پرهام بیهقی مسئول روابط عمومی موسسه خزنده شناسان پارس گفت: «با مراجعه به مقاله‌ای که همین صفحه منتشر کرده است مشخص شد این گونه افعی گرزه مار است که در سراسر ایران پراکنش دارد و توانایی بالارفتن از درخت و شنا کردن مانند بقیه مارها امری عادی است، البته این گونه با طول کمتر از دو متر بزرگترین افعی ایران است و قرن‌هاست که ایرانیان با این گرزه مار همزیستی داشته‌اند.

انتشار این اخبار با هدف جلب مخاطب تنها دلیل نشر این گونه اخباری است که باعث واهمه و ترس در مردم محلی و از سوی دیگر کشتار شدیدتر گونه‌های با اهمیتی نظیر مارها خواهد شد.

و البته برای منتشر کنندگان مخاطبین زیادی را جلب خواهد کرد.

لازم به ذکر است نام علمی افعی گرزه Macrovipera lebetinus (Linnaeus, 1758) است  که ۲۶۳ سال پیش، کشف و توصیف شده و همچنین پراکنش آن از استان خوزستان و سایر مناطق ایران در سال‌های قبل در کتاب مارهای ایران دکتر لطیفی (۱۳۶۴) و کتاب مارهای ایران دکتر رجبی زاده (۱۳۹۷) هم گزارش شده است.»

ادعای کشف مار در خوزستان کذب است

این مار را بشناسید

گرزه مار بزرگترین افعی ایران است و رده نخست فراوان‌ترین و کشنده‌ترین مار کشور را هم به خود اختصاص داده است.

پوزه گرد و مردمک چشم عمودی مشخصه بارز افعی‌هاست.

گرزه مار سر مثلثی شكل با پولك‌های ریز و گردن كاملا باریک و طول آن تا ۱۷۰ سانتیمتر می‌رسد.

گرزه مارها اگر روی تخم باشد حساسیت بالایی دارند و خطر حمله آنها بسیار زیاد دارد.

امکان دیدن آنها در فصل تابستان که بیشتر تشنه می‌شوند در کنار چشمه‌ها و آبگیرها بسیار زیاد است.

البته بیشترین آمار گزش به وسیله این نوع مار در زمین‌های کشاورزی گزارش شده است.

این مارها به‌طور طبیعی خود را از سر راه انسان کنار می‌کشند. اما در صورت احساس خطر بسیار خطرناک می‌شوند.

گرزه مار از مارمولک‌ها، موش‌ها و سایر جوندگان و گاهی برخی از پرندگان تغذیه می‌کند.

این مار نقش مهمی در توازن محيط زيست زاگرس و ايجاد تعادل جمعيت موش‌ها و مارمولک‌ها و سایر جوندگان دارد.

این مار را می‌توانید روی درختان بلوط و در حفره‌های داحل درختان نیز ببینید.

گرزه مار زمستان‌گذرانی می‌کند ودر فصل سرد تا اواخر فروردین استراحت می‌کند.

زهر این مار بسیار خطرناک است و شتر را هم می‌کشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل