آموزش زلزله از راه دور

وقتی زلزله می‌آید، چگونه در برویم انشاءالله؟

آموزش زلزله از راه دور
یا:
وقتی زلزله می‌آید، چگونه در برویم انشاءالله؟

به گزارش گلونی رضا رفیع یکی از طنزنویسان کشور، داستانی دارد به نام آموزش زلزله از راه دور که در ادامه می‌خوانیم.

آموزش زلزله از راه دور

مقدمه تکان دهنده:

در زمینه «زلزله‌لوژی» و مباحث تئوریک مربوط به آن، ما که به شخصه عددی نیستیم؛ فلذا بگذارید از قول یک آدم بزرگی مثل «هایدبرگر» (با بزرگی ۷ درجه در مقیاس ریشتراش) نقل کنیم که به زبان فصيح آلمانی با زیرنویس عربی فرموده است: «اذا وقعت الزلزله وقعت الولوله، ثم يخرج کل شینی من جاش»؛

یعنی وقتی که زلزله لامصب اتفاق می‌افتد الم‌شنگه‌ای به راه می‌افتد، و سپس هر چیزی از جایش خارج می‌شود، خارج‌شدنی، یک بلبشویی می‌شود که سگ هم صاحبش را گم می‌کند؛ تا چه رسد به ما.

«ما»ی نوعی که مثل سگ آموزش ندیده‌ایم.

خوشبختانه زلزله یک پدیده جدید‌الوقوعی هم نیست و دیرینگی آن به همان ابتدای خلقت و دوران پارینه‌سنگی که عقل انسان اولیه پاره‌سنگ برمی‌داشته است، بر می‌گردد.

«یوری غار غارین» یکی از غارشناسان معروف اجنبی است که در کتاب گران‌سنگ «غارهای ضدزلزله با یک طبقه حق تراکم»، راجع به قطعه شعری سنگین سخن می‌گوید که در «عصر قجر» در یکی از دیوار نبشته‌های متعلق به «عصر حجر» کشف شده و طی آن یک انسان اولیه با «آی، کیو»ی بالا، در ارتباط با پدیده «گسل» سنگ تمام گذاشته و چنین بر روی سنگ غار حک کرده است:

نظم:

  مرا پر باد و باران آفریدند                       برایم سیل و طوفان آفریدند
سپس دیدند کامل نیست نعمت            گسل در زیر پامان آفریدند

پاسنگی (۲): در زیر شعر فوق، انسان ثانویه دیگری با خط قرمز میخی این جمله را حک نموده است: «پاتو از رو گسل وردار! »

پاسنگی (۱): در عصر حجر به دلیل کمبود پیشرفت‌های فرهنگی و تکنوپولی و نبود «فرسنگستان زبان و ادبیات میخی» (که در ادوار بعدی زمین‌شناسی به وجود آمد و در دوره‌های بعد تکامل پیدا کرد)، واژه توفان، به صورت «طوفان» نوشته شده که بی‌سواتی انسان‌های شریف اولیه را می‌رساند.

انواع زلزله

از آنجا که خلایق را سلایق بی‌شمار است و در همین رابطه یکی از بزرگان اهل خرد به زبان عربی مشهدی گفته است: «السُّلُق شُلُق» ، (سلیقه‌ها شلوغ و پلوغ است) لهذا زلزله نیز در اندازه‌ها و سایزهای مختلف وجود دارد.

از نظر زمانی زلزله یا شب اتفاق می‌افتد، یا روز.

تمام دانشمندان بر سر این قضیه متفق‌القول می‌باشند.

نظر ما هم همین است. به همین منظور، دادن آموزش‌های لازم در مواقع زلزله را در دو حالت «زلزله روزانه » و «زلزله‌ شبانه» بررسی می‌نماییم، شایان ذکر است که نوع کمیاب شبانه روزی‌اش را ژاپنی‌ها که پیشرفت کرده‌اند، دارند.

زلزله‌ی روزانه: زلزله اگر قسمت شود روز روشن اتفاق بیفتد، به دلیل اینکه تکلیف آدم روشن است و زلزله را می‌بیند، راه‌های مختلفی برای فرار وجود دارد که آدم به زلزله برنخورد و زرد نکند رنگ صورت را.

راه‌های فرار از زلزله:

در صورت وقوع زلزله در روز روشن، بلافاصله از گسل‌هایی که از زیرتان رد می‌شود فاصله بگیرید و سپس با مشورت همدیگر (به خاطر اهمیت جایگاه شوراها در قانون اساسی) و از طریق برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد (به جهت تحکیم مبانی دموکراسی) بهترین راه فرار را انتخاب نمایید انتخاب حق همه است.

آن‌گاه به ترتیب دو رقم سمت راست فیش‌هایی که از قبل تهیه و بین خودتان توزیع کرده‌اید؛ از دو راه زیر بزنید به چاک لطفاً:

۲-از طریق در: اگر مدافع نظریه «درهای باز» می‌باشید، از روی در که بر اثر شدت امواج زلزله بر روی زمین افتاده است، رد شوید.

حالا چنانچه در قید حیات می‌باشید، از صحن حیاط برای در امان ماندن استفاده کنید.

اکنون شما زنده‌اید. می‌توانید خودتان را بتکانید و به ادامه زندگی بپردازید.

زنده بودن خود را سریعا به مادرزن‌تان اطلاع دهید.

۱-از طریق پنجره: در ساختار منزل، پنجره «عضو علی البدر» خانه است. می‌توانید به نوبت از طریق آن به پایین بپرید. در این پرش پنجره‌ای ممکن است در حالت زیر به وقوع بپیوندد.

حالت دوم: ممکن است احساس کنید تمام اطراف خود را دارید به شکل مشبک و متخلخل می‌بینید. نترسید.

همه جا خراب نشده است. شما به همراه توری پنجره پایین پریده‌اید آن را از مقابل دیدگان خود کنار بزنید.

در این مملکت توریسم، همیشه مشکل‌ساز بوده است.

حالت اول: احتمالش هست در نیمه راه پنجره تا سطح زمین به ناگاه به یاد این قضیه بیفتید که در حال حاضر شما ساکن واحد ۳۲ طبقه شانزدهم مجتمع مسکونی هستید و همین دیروز از طبقه همکف به آنجا نقل مکان کرده‌اید. اشکالی ندارد.

بر اوضاع سوق‌الجیشی خود و شلوارتان به طور همزمان مسلط باشید و بدانید که از هر جای ضرر برگردید به سود شماست، بازگشت همه به سوی اوست.

راه‌های فرار از زلزله در شب: زلزله شبانه چون ناغافل، شما را در حالت خواب غافلگیر می‌کند، فلذا اگر با صدای زلزله از خواب پریدید و دیدید هنوز زنده‌اید، سریعا یکی از دو راهکار زیر را عملی کنید که وقت نگذرد.

راهکار دوم: به همراه همان لحاف و پتویی که روی خود انداخته‌اید به داخل نزدیک‌ترین یخچال در دسترس غلت بزنید، مواظب باشید غلط غلت نزنید.

اگر یخچال شما از نوع زیبا، جادار، مطمئن بود، می‌توانید به اتفاق خانواده غلت بزنید (غلت به جماعت ثوابش بیشتر است!)

راهکار اول: اگر زلزله خراب‌کردنی بود، مطمئن باشید تا شما بیایید از خواب پاشوید، خراب کرده است.

پس اگر زنده بیدار شدید، زلزله خراب نکرده است، احتمالا شما خودتان خراب کرده‌اید.

لهذا در زیر همان لحاف به قوت خود باقی بمانید تا کمک‌های اولیه از راه برسد.

یک جو پیشگیری: به هر تقدیر، زود یا دیر، چه شب زلزله بیاید چه روز؛ شما سعی نمایید که چه در حالت خواب و چه در وقت بیداری، همیشه جایی قرار داشته باشید که در کنارتان یک درزی، شکافی، چیزی وجود داشته باشد.

در یکی از زلزله‌های اخیر، آدمی نحیف و زردمبو را بعد از گذشته ۸۰ روز از زیر آوار به صورت پخش زنده درآوردند.

وقتی خبرنگار علت زنده ماندنش را پرسید، گفت: «کنار من یک شکافی در دیوار بود که من چون لاغر بودم می‌توانستم از آن رد شوم.

این بود که هر روز می‌رفتم بیرون ساندویچ می‌خوردم، دوباره بر می‌گشتم سر جام زیر آوار تا امدادگران عزیز بیایند از زیر آوار نجاتم دهند».

پایان پیان

نویسنده: رضا رفیع

کد خبر : 208939 ساعت خبر : 11:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=208939
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات