تولد مهدی آذریزدی نویسنده‌ای خوب برای بچه‌های خوب

تولد مهدی آذریزدی نویسنده‌ای خوب برای بچه‌های خوب

کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» کتابی آشناست که خواندن آن بین مردم عادی رواج داشته است و اکثر افراد حداقل یک داستان از آن را خوانده‌اند.

داستان‌هایی که مهدی آذریزدی به ساده‌ترین شکل ممکن نوشته است.

به گزارش گلونی آذریزدی در ۲۷ اسفند ۱۳۰۰ در یزد متولد شد.

او زندگی ساده‌ای داشت و در ۳۵ سالگی تصمیم گرفت این سادگی را در داستان‌هایش بیاورد.

داستان‌هایی که بازنویسی کتاب‌های ارزشمند ادبیات نظیر مثنوی مولوی، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، گلستان، آثار عطار و سندبادنامه به زبان کودکان و نوجوانان است.

شاید نثر و سبک آذریزدی بدون تکلف باشد، اما مفاهیمی که او با داستان‌های خود به بچه‌ها منتقل می‌کرد کاملاً مطابق منظور و هدف داستان اصلی بوده و هیچ تحریفی در آن‌ها صورت نگرفته بود.

مجموعه هشت جلدی کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تا به حال بیش از شصت بار چاپ مجدد و به زبان‌های چینی، روسی، ارمنی و اسپانیایی ترجمه شده است.

تولد مهدی آذریزدی

درواقع این مجموعه داستان‌ها در قالب قصه می‌تواند مفاهیم انتزاعی مانند خوبی، بدی، پلیدی، پاکی، زیبایی و زشتی را برای کودکان و نوجوانان به مفاهیم عینی برساند؛ کاری که نتیجه سال‌ها تلاش مهدی ‌آذریزدی است.

او توانست به ادبیات کودک و نوجوان خدمت بزرگی بکند؛ موضوعی که این روزها کمر‌نگ شده و تغذیه روحی مناسب بچه‌ها را به چالش کشانده است.

محمدعلی اسلامی ندوشن نویسنده و منتقد برجسته معاصر معتقد است که: «چند نسل جدید با قصه‌هایی که آذریزدی از میان کتاب‌های قدیمی بیرون آورد، زندگی کردند. در واقع، بازنویسی آذریزدی از قصه‌هایی که از متون کهن استخراج می‌کرد، برای نسل‌های جدید ما بسیار آموزنده و اثربخش بود.

کاری که آذریزدی در این سال‌ها انجام داد، کاری بسیار مفید بود که کم‌تر شخصی به این موضوع پرداخت و او جزو نخستین افرادی است که به بازنویسی متون کهن برای کودکان توجه کرد.»

گفتنی است که آذریزدی کتاب‌های «قند وعسل»، «گربه ناقلا و گربه تنبل» و «بچه خوب، مثنوی و مجموعه قصه‌های ساده» از دیگر آثار او به شمار می‌روند.

آذریزدی در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ خورشیدی پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری در ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

۲۷ اسفند تولد اوست.

نزدیک به صدسال از تولد آذریزدی می‌گذرد.

نویسنده‌ای که او را پدر ادبیات کودک و نوجوان می‌دانند و کودکان چند نسل با داستان‌های او دنیای پیرامون‌شان را شناختند.

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

کد خبر : 213412 ساعت خبر : 10:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=213412
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات