حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی با استفاده از سلول های بنیادی

حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی با استفاده از سلول‌های بنیادی

به گزارش گلونی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران در تاریخ ۶ اسفند به میزبانی آنلاین گلونی برگزار شد.

دکتر سمانه پورسعید عضو گروه علوم زیستی دریایی، دانشگاه علوم و فنون دریایی توکیو از سخنرانان این همایش بود.

موضوع سخنرانی ایشان «حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی با استفاده از سلول های بنیادی» بود.

ویدئوهای این همایش را در این لینک می‌توانید ببینید.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

در دهه‌های اخیر جمعیت بسیاری از ماهیان ارزشمند و بومی آب‌های ایران به واسطه تنگنا‌های محیطی و مدیریتی کاهش قابل ملاحظه‌‌ای داشته و بعضاً برخی از آنها در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

احیای ذخایر گونه‌های در معرض تهدید برای حفظ تنوع زیستی امر ضروری است زیرا انقراض حتی یک گونه می‌تواند عملکرد کل اکوسیستم را تحت تاثیر قرار دهد.

از این‌رو بسیاری از دانشمندان و محققان به یافتن روش‌هایی برای جلوگیری از این رویداد مهم ترغیب شده‌اند. امروزه روش‌هایی نوین بر پایه سلول، برای حفظ ذخایر ژنتیکی گونه‌های در معرض تهدید توسعه یافته است؛ که در آنها به طور عمده از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود.

در این بین، سلول های بنیادی زایا تنها سلول بنیادی بالغ هستند که قادرند اطلاعات ژنتیکی را به نسل بعد منتقل کنند؛ از اینرو برای مطالعات پایه‌ای و کاربردی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

دستیابی به بیوتکنیک جدا سازی سلول‌ های زایا و سپس پیوند بین گونه‌ای این سلول‌ها با هدف تولید مولدین کایمر دریچه جدیدی را برای حفاظت نژاد‌های کمیاب و گونه‌های در معرض تهدید گشوده است.

لذا، در این مطالعه تلاش بر آن است تا با شناخت سلول‌های زایا و به طور خاص سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی و ویژگی‌های آنها، مروری به روش‌های جداسازی و پیوند سلولی با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان در معرض تهدید شود.

پایان پیام

کد خبر : 211648 ساعت خبر : 6:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=211648
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات