صید ترال با خلیج فارس چه کرد؟ چینی ها مقصر بودند یا ایرانی ها؟

صید ترال با خلیج فارس چه کرد؟ چینی ها مقصر بودند یا ایرانی ها؟

به گزارش گلونی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران در تاریخ ۶ اسفند به میزبانی آنلاین گلونی برگزار شد.

دکتر محمدعلی خانلر فارغ التحصیل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سخنرانان این همایش بود.

موضوع سخنرانی ایشان «مروری بر توجيه اقتصادی و پيامدهای محيط زيستی و اجتماعی طرح توسعه ناوگان فانوس ماهيان با تاكيد بر حضور كشتی‌های چينی» بود.

ویدئوهای این همایش را در این لینک می‌توانید ببینید.

صید ترال با خلیج فارس چه کرد؟

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

فانوس ماهیان یکی از ذخایر مهم و عظیم آبزیان در دریای عمان هستند.

توقف دو ساله صید فانوس ماهیان به وسیله شناورهای خارجی با مالکیت شرکت‌های ایرانی، اولین اقدام موثر در بازنگری طرح غیراقتصادی توسعه ناوگان فانوس ماهیان بوده است.

تاثیر فعالیت شناورهای داخلی و خارجی بر ذخایر آبزیان به دلایل مختلف از آنچه که در قراردادها و طرح‌های تحقیقاتی پیش‌بینی شده بود، متفاوت است.

فعالیت‌های صیادی طی چند سال اخیر باید از منظر قراردادها، خسارات محیط زیستی و اجتماعی و قاچاق منابع دریایی مورد بازنگری قرار بگیرد.

ذخایر فانوس‌ماهیان در دریای عمان می‌تواند سهم مهمی از تولید آرد ماهی در نتیجه تولید خوراک آبزیان تشکیل دهد و هدف اصلی طرح صید فانوس‌ماهیان استفاده از این ذخایر در تولید آرد ماهی بوده است.

در این مقاله سیاست های کلان شیلات ایران در طرح توسعه صید صنعتی در آب‌های دریای عمان و تأثیر صید ترال بر محیط زیست دریایی و چرخه ارزش اقتصادی طرح صید فانوس ماهیان با توجه به کاهش ذخایر دیگر آبزیان مورد بررسی قرار گرفته است.

با این حال صید بی رویه منابع دریای عمان به وسیله شناورهای خارجی و صیادان سنتی غیر مجاز باعث شده است که بسیاری از گونه‌های تجاری آبزی در معرض خطر نابودی و انقراض قرار گیرند.

همچنین مجموع فعالیت‌های صیادی و قاچاق آبزیان همراه با موارد دیگر به کشورهای همسایه باید زیر ذره‌بین برد.

در حالیکه سوخت یارانه ای داده می‌شود، منابع دریایی در کشور دوم تخلیه می‌گردد و بازار ماهی فروشان با کمبود آبزیان در نتیجه قیمت‌های بسیار بالا برای مصرف کننده ایرانی به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد در الویت سازمان‌های متولی باید این موارد را مورد بررسی جدی قرار دهند تا روزی شاهد صید پایدار، بازسازی ذخایر، جلوگیری از خروج ارز با به تاراج بردن منابع دریایی در جهت سامان دهی صید و صیادی اقدام گردد.

پایان پیام

کد خبر : 211688 ساعت خبر : 11:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=211688
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اولا در ایران کشتی چینی صرف نداریم روش صید کشتی های صیادی فانوس روش صید ترال میان آبی است که صید کفزیان آن بسیار پایین است
از طرفی روش صید ترال میان آبی با هدف صید فانوس ماهیان در راستای بهره برداری از ذخایر کمتر برداشت شده و یا برداشت نشده و در راستای سیاست های سازمان شیلات ایران بوده است و باعث ایجاد اشتغال و تامین نیاز کارخانجات مرغ داری و همچنین مزارع ‌روش آبزیان مورد مصرف قرار می گیرد مسایل مربوط به ارزش افزوده و ارزاوری برای مملکت کنار واقع برای کسانی که بدون تحقیق و کار میدانی اقدام به نوشتن مطالب کری می کنند متاسفم