موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی

موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی

به گزارش گلونی موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی از آثار حکومت والیان پشتکوه لرستان واقع شده است.

در سال ۱۳۸۵، قلعه به موزه تبدیل شد، که در آن چهره‌های مومی از شخصیت‌های مهم استان و همچنین چهره‌های مومی به تصویر کشیده شده از سنت‌ها، لباس‌های سنتی و آداب و رسوم شهر نگهداری می‌شود.

این موزه دارای بخش‌های مختلف معرفی لباس، سنت و فرهنگ قبایل مختلف ایلام است. با ما همراه باشید تا شما را با این موزه زیبا بیشتر آشنا کنیم.

موزه مردم شناسی ایلام

این موزه در قلعه والی با اتاق‌های بهم پیوسته واقع شده است. این بنای تاریخی در سال ۱۲۸۷ در قسمت مرکزی ایلام تاسیس شد.

معماری این بنا به سلسله قاجار برمی‌گردد که مورد علاقه گردشگران و زیبایی‌شناسان است.

قلعه والی

قلعه والی ایلام یکی از زیباترین بناهای مربوط به دوره قاجار است. این بنا به دستور غلامرضاخان فیلی، در دشت میانکوهی ایلام در سال ۱۳۲۶ ه.ش در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع ساخته شد.

غلامرضا خان پس از ساخت قلعه دستور داد کتیبه‌ای به طول ۱۸۰ سانتی‌متر که به خط نستعلیق نوشته شده حکاکی شده و در بالای ورودی شرقی نصب شود.

این کتیبه در زمان جنگ تحمیلی سقوط کرده و هم‌اکنون در قسمت دیگری از قلعه نگهداری می‌شود. سوله در ضلع شمالی قرار گرفته است که اتاقی به مراتب بزرگتر از سایر فضاهای قلعه است.

علاوه بر این، برخی از کارهای معمولی آینه را می‌توان در سقف مشاهده کرد که بخشی از آن در ضلع غربی باقی‌مانده است که بسیار جذاب و زیبا است.

از زیبایی‌های معماری این بنا جالب توجه می‌توان به پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، حصارهای آجری مشبک به رنگ آبی فیروزه‌ای‌، اوروسی‌، ستون‌های گرد‌، سرستون‌های نقاشی شده و تاق‌های تزئینی کمان اشاره کرد. بیشترین مصالح مورد استفاده در ساخت قلعه، آجر و سنگ بهم پیوسته است.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: ایلام، خیابان پاسداران، روبروی شهرداری

با گوگل مپ به موزه مردم شناسی ایلام بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 209763 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=209763
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات