گلونی

آسیب به آثار تاریخی در قالب تور گردشگری مجاز نیست

آسیب به آثار تاریخی مجاز نیست!

آسیب به آثار تاریخی حتی در قالب تور گردشگری مجاز نیست!

آسیب به آثار تاریخی ممنوع! در برگزاری تور حواسمان به تخریب آثار و ابنیه تاریخی باشد

به گزارش گلونی تخریب آثار تاریخی، حفاری غیر قانونی در مناطق باستانی یا ورود غیر مجاز به بناهای مرتبط با میراث فرهنگی، از مواردی است که در برگزاری تورهای مسافرتی باید مورد توجه قرار بگیرند.

در قدم اول راهنمای تور باید با قوانین و مقررات مرتبط با حرفه و شغل آشنا شده و درباره چگونگی هدایت گردشگران در محوطه‌های تاریخی، آموزش ببیند.

آسیب به آثار تاریخی ممنوع!

از یک راهنمای گردشگری انتظار می رود حداقل با قوانین حوزه فعالیت گردشگری و میراث آشنایی داشته و به آن احترام بگذارد.

قوانین مرتبط با آثار و ابنیه تاریخی بسیار گسترده است اما ماده 558 تا 560 آن که مربوط به حوزه گردشگری می‌شود عبارتند از:

«ماده 558 – هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

ماده ۵۵۹ – هر کس اشیاء و لوازم و همچنین مصالح و قطعات آثار فرهنگی – تاریخی را از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر‌اماکن که تحت حفاظت یا نظارت دولت است سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن اشیای مذکور را بخرد یا پنهان دارد در صورتی که مشمول مجازات‌حد سرقت نگردد علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.

ماده ۵۶۰ – هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار‌فرهنگی – تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا‌لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود».

گردشگران باید بدانند که آسیب رساندن به ابنیه تاریخی تفریح نیست و حضور در یک گروه گردشگری و تلاش برای تفریح و خوشگذرانی، به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که از قوانین این حوزه تخطی کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل