گلونی

بحران افزایش جمعیت معلولان در کشور

بحران افزایش جمعیت معلولان در کشور نتیجه چه تصمیمی است؟

بحران افزایش جمعیت معلولان در کشور نتیجه چه تصمیمی است؟

بحران افزایش جمعیت معلولان در کشور نتیجه چه تصمیمی است؟

به گزارش گلونی پس از آن‌که مجلس بدون نگاه دقیق کارشناسی و با رویکردی احساسی به لزوم افزایش جمعیت، طرحی را به تصویب رساند که در آن سقط‌های درمانی و غربالگری جنین در حد ممنوعیت سختگیرانه شده است، بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

بسیاری از پزشکان و محققان ژنتیک معتقدند با اجرایی شدن این طرح کشور در آستانه بحران افزایش جمعیت معلولان قرار خواهد گرفت.

بر اساس این طرح یک نماینده قانونی، دو فقیه، پزشک قانونی و تنها یک متخصص که صفت متعهد برایش لحاظ شده است، می‌توانند در خصوص سقط جنین نظر بدهند.

این درحالی است که وضعیت زندگی افراد دارای معلولیت در ایران، در سایه نبود توجه و تلاش برای ارتقا کیفیت زندگی آن‌ها و نادیده گرفتن حقوق شهروندی این گروه از جامعه، وضعیت باثبات و خوشایندی نیست.

حالا مجلس یازدهم هم درصدد است با سخت کردن شرایط برای متخصصان و خانواده‌ها روی قوانین مرتبط در حوزه غربالگری جنین و سقط‌های درمانی به نوعی خط بطلان بکشد.

قوانینی که درصدد جلوگیری از معلول‌زایی و حمایت از خانواده‌ها در برابر هزینه‌های مادی و معنوی این پدیده هستند.

اثرات روانی تولد فرزند معلول را برخانواده و خود شخص معلول را هم کنار بگذاریم، معلول‌زایی یک هزینه بزرگ به هر کشوری تحمیل خواهد کرد.

اگر سقط‌های درمانی و غربالگری اجباری جنین ممکن نباشد، سالانه درصدی به جمعیت معلولان کشور و هزینه‌های آتی این پدیده اضافه خواهد شد.

حوادث طبیعی، سوانح و وجود مین و مهمات نظامی بازمانده از دوران جنگ و تصادفات جاده‌ای نیز هرسال تعدادی از افراد جامعه را گرفتار معلولیت خواهند کرد.

بحران افزایش جمعیت معلولان

مجموع این چند گروه روی هم رفته، جمعیتی از توان یابان را به وجود خواهد آود که عملا زیرساخت و اعتبار لازم برای تامین هزینه و ارائه خدمات و امکانات مناسب برای تسهیل زندگیشان در کشور مقدور نیست.

با چنین رویکرد سلیقه‌ای و غیرکارشناسی شده‌ای «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» نشان می‌دهد که نمایندگان به جای کیفیت سلامت جمعیت به کمیت نوزادان اهمیت می‌دهند.

غافل از اینکه آن درصد معلول در شمار نوزادانی که بدون غربالگری به دنیا آمده‌اند، نه تنها آینده کشور را گرفتار بحران تازه‌ای خواهند کرد که بخش بزرگی از آن‌ها نیز عملا هرگز به نیروی کار قابل توجه برای کشور تبدیل نخواهند شد.

شاید بهتر باشد نمایندگان، پیش از روبه رو شدن با بحران معلول زایی، فکری به حال ساماندهی وضعیت جمعیت معلولان حاضر در کشور کنند و ببینند آیا از پس چند برابر شدن این جمعیت برخواهند آمد؟!

به علاوه جای خالی خواست و اراده مادر که مراقب اصلی فرزند خواهد بود، به قدری آزاردهنده و غیرقابل تحمل است که علاوه بر مدافعان حقوق معلولان، فریاد مدافعین حقوق زنان را نیز درآورده و باعث شگفتی شده‌ است.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل