دادن انعام یا تیپ در هتل یا به راننده و راهنما اجباری است؟
اصول اخلاقی و قوانین درباره انعام دادن درخدمات گردشگری چه میگویند؟
به گزارش گلونی یکی از چالشهای گردشگرانی که در هتل یا اقامتگاه دیگری میمانند، پرداخت انعام است.
انعام دادن به کارکنان محل اقامت و سایر خدمه گردشگری، حتی در برخی فرهنگها که انعام دادن یک فرهنگ است، یک عمل کاملا اختیاری است.
مهمان اقامتگاه درصورت داشتن رضایت میتواند حس خوب خود را با دادن تیپ یا انعام به کارکنان نشان دهد.
مسافر انتخاب میکند که انعام به صورت وجه نقد و یا در قالب هدیه به میزبان خود باشد.
اگر ما در اقامتگاه یا هتلی کار میکنیم آنچه اهمیت دارد این است که ارائه خدمات ما مشروط به دریافت انعام نیست.
پس خدمات ما به مسافرانی که انعام میدهند یا نمیدهند باید منصفانه باشد.
گاهی برخی فعالان حوزه گردشگری در نوع و میزان دریافت انعام دچار سوتفاهم و اختلاف با همکارانشان میشوند.
ویا به دلیل کم بودن انعام آن را پس میزنند.
دادن انعام یا تیپ در هتل یا به راننده و راهنما
آنچه در تعامل بین گردشگر و کارکنان هتل، راهنمای گردشگری، راننده و …، اهمیت دارد، رعایت اصول اخلاقی و حرفهای است.
چه انعامی در کار باشد یا نه، ما در حوزه فعالیت و کار خودمان باید مسئولیتمان را به بهترین شکل انجام دهیم.
گاهی مهمانان مسئولیت پرداخت انعام را به شحص خاصی واگذار میکنند.
اگر مسافری مبلغی را به شما میدهد تا بین افراد مختلف تقسیم کنید، با احترام سهم خود را بگیرید و از مسافر بخواهید که خودش در صوت امکان مبلغ را بین افراد مختلف تقسیم کند.
این کار شما را از درگیری با سایر کارکنان و ایجاد اختلاف، نجات میدهد.
در برخی کشورها ازقبل براساس تعداد مسافر و مدت برنامه میزان انعام راننده و راهنما را مشخص میکنند.
این مبلغ را به صورت گروهی از مسافران گرفته و به عنوان قدردانی از زحمات به آنها پرداخت میکنند.
در مواقعی که خدمات به درستی به گردشگر ارائه نشود و نارضایتی به وجود یاید، پرداخت انعام هم توجیهی نخواهد داشت.
در چنین مواردی حتی اگر مبلغی به عنوان انعام توسط کارگزار گرفته شده، باید به عنوان حق مصرفکننده به مسافر بازگردانده شود.
صداقت، اخلاق حرفهای و داشتن گذشت و سعه صدر، ویژگیهایی است که خدمات گردشگری یک تور یا اقامتگاه را در ذهن مسافران ثبت میکند.
برای ساخت یک تجربه شیرین از سفر یا اقامت، اولویت در هرکاری همیشه رعایت فعالیت مسئولانه و اخلاقمدار است.
برای اطلاعات بیشتر کتاب راهنمایی تور و قوانین و مقررات را بخوانید.
پایان پیام