گلونی

درختان بلوط کهنسال یادگار جنگل‌های باشکوه

درختان بلوط کهنسال یادگار جنگل‌های باشکوه

درختان بلوط کهنسال یادگار جنگل‌های باشکوه

درختان بلوط کهنسال یادگار جنگل‌های باشکوه

به گزارش گلونی تک درخت‌های بلوطی که در گوشه و کنار استان لرستان دیده می‌شوند هرکدام یادگار جنگل‌های انبوه و قدیمی منطقه هستند که روزگاری در دل تاریخ سر به فلک کشیده بودند.

درختان بلوط کهنسال

اما روزبه‌روز از گستردگی این درخت‌ها کاسته شد تا اینکه در این صد سال اخیر سرعت نابودی جنگل‌های بلوط ده‌ها برابر شد.

افراد سودجو درختان را برای درآمدزایی قطع کردند، گردشگران برای یک وعده غذا آتش به جان درختان انداختند، کشاورزان برای یک متر زمین بیشتر آنها را قطع کردند و مسئولان هم با بی‌تفاوتی خود کار را به جایی راندند که امروز در برخی مناطق فقط چند تک درخت کهنسال از آن جنگل انبوه باقی مانده است.

این جنگل‌ها در ۵ هزار سال پیش به اوج تکامل رسیدند.

درختانی که اگر بودند اوضاع محیط زیست ما ده‌ها برابر بهتر از حالا بود.

درختانی که اگر بودند حیات وحش ما هم زنده‌تر بود. هوا اینقدر گرم نمی‌شد، سیل خانه‌ها و زندگی‌ها را با خود نمی‌برد و ده‌ها ویژگی خوب دیگر.

اما امروز ما ماندیم و چند تک درخت بلوط در گوشه و کنار زاگرس و دل‌مان خوش است که می‌توانیم گاه‌گداری به آن‌ها سر بزنیم و در رویای وجود یک جنگل بلوط کهنسال غرق بشویم.

حالا این چند تک درخت کهنسال بلوط برای ما به یادگار مانده است؛ یادگار از جنگل‌های وسیع و گسترده بلوط که روزگاری لباس تن زاگرس را به رنگ سبز و قهوه‌ای درمی‌آورند.

تصور نکنید این درختان بلوط همیشه این چنین تنها بوده‌اند. آنها نشانه‌ای هستند از وجود جنگل‌های باشکوه و عظیم که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرده است.

اما حالا این تک درخت‌های از خانواده جامانده یکه و تنها در گوشه‌ای منتظر نشسته‌اند تا به سرانجام درختان بلوط دیگر دچار شوند. آنها منتظرند تا تبر یا اره‌ای بیاید و آنها را نیز بفرستد کنار دوستان و آشنایان قدیمی.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خروج از نسخه موبایل