گلونی

سوپر لیگ اروپا و مرگ فوتبال در قاره سبز

سوپر لیگ اروپا و ماجراهای پشت پرده

سوپر لیگ اروپا و ماجراهای پشت پرده

سوپر لیگ اروپا و ماجراهای پشت پرده

خبر جدید ۱ اردیبهشت: اتلتیکومادرید، اینتر و آث میلان از سوپرلیگ انصراف دادند.

درپی انصراف باشگاه‌های انگلیسی سوپر لیگ اروپا متوقف شد

کمیته هماهنگی سوپر لیگ اروپا در بیانیه‌ای از توقف این رقابت‌ها خبر داد و به انصراف باشگاه‌ها انگلیسی واکنش نشان داد.

به گزارش گلونی شب گذشته خبر عجیبی هوادارن فوتبال را شوکه کرد. شایعه‌ای در خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه یوفا از لغو تمامی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا به طور موقت خبر داد.

حالا ماجرا چیست؟

فلورنتینو پرز مدیر باشگاه رئال مادرید از چندی پیش به دنبال تاسیس یک لیگ مجزا از لیگ قهرمانان اروپا به نام سوپر لیگ است و به نوعی با بعضی از باشگاه‌های ثروتمند دنیا به توافق رسیده است تا در این لیگ حاضر شود.

١٢ تیم تا به اینجای کار آمادگی خود را برای حضور در این لیگ اعلام کرده‌اند.

رئال مادرید، آث میلان، آرسنال، اتلتیکو مادرید، چلسی، بارسلونا، اینتر میلان، یوونتوس، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد و تاتنهام تا به اینجا تیم‌هایی هستند که برای حضور در سوپر لیگ اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته پرز سوپر لیگ که قرار است از سال آینده کار خود را آغاز کند با حضور ١۵ تیم موسس و ۵ تیم مهمان شروع خواهد شد و ۵ تیمی که انتخاب خواهند شد بر اساس نتایج لیگ‌های داخلی کشور خود هستند.

اما یوفا و فیفا مخالف سرسخت راه‌اندازی این لیگ هستند و با بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند در صورت ایجاد چنین لیگی همه تیم‌هایی که در سوپر لیگ حاضر باشند هم از لیگ‌های داخلی و هم از لیگ قهرمانان اروپا کنار گذاشته خواهند شد و حتا بازیکنان حاضر نیز از جام جهانی محروم می‌شوند.

به نظر می‌رسد قرار است جلسه‌ای فوری در یوفا برای مشخص کردن تکلیف این فصل از لیگ قهرمانان اروپا برگزار شود و شایعاتی مبنی بر اعلام قهرمانی پاریس سنت ژرمن به گوش می‌رسد، چرا که در میان چهار تیم نیمه‌نهایی تنها تیمی است که در کودتای باشگاه‌های بزرگ حضور ندارد.

اما سوپر لیگ چگونه است و چرا باشگاه‌های ثروتمند در صدد برگزاری این لیگ مجزا هستند؟

با تشکیل این لیگ اعتبار لیگ‌های قهرمانان و یوفا کم خواهد شد و درآمد آن‌ها برای یوفا کم می‌شود و از آن‌سو لیگ کشورها تا حدودی جذابیت خود را از دست خواهد داد.

هر باشگاه با حضور در این لیگ حدود ۴۵٠ میلیون یورو درآمد کسب خواهد کرد که قابل قیاس با درآمد لیگ‌های اروپایی نخواهد بود.

اصلی‌ترین دلیل یوفا برای مخالفت هم همین بحث درآمد است که درآمد وحشتناک یوفا که بخش کمی از این درآمد خرج باشگاه‌ها می‌شود نیز به خطر می‌افتد.

تاسیس چنین لیگی به ضرر تیم‌های متوسط است و این شعار فوتبال برای همه را زیر سوال خواهد برد.

باید صبر کنیم و ببینیم راه حل فیفا و یوفا برای مقابله یا سازش با تاسیس چنین لیگی چگونه خواهد بود.

پایان پیام

نویسنده: میثم کریمی

خروج از نسخه موبایل