گلونی

قیمت انسولین در بازار سیاه به ۵۰۰ هزار تومان رسید

قیمت انسولین در بازار

قیمت انسولین در بازار سیاه به ۵۰۰ هزار تومان رسید

قیمت انسولین در بازار سیاه به ۵۰۰ هزار تومان رسید

به گزارش گلونی چندین ماه است که کمبود و افزایش قیمت انسولین در بازار بیماران دیابتی را به دردسر انداخته است.

هر بسته انسولین خارجی novorapid که این روزها کمیاب است، بدون دفترچه بیمه برای بیمار حدود ۱۵۰ هزار تومان است، اما در بازار سیاه ۵۰۰ هزار تومان و به وفور یافت می‌شود.

فروشندگان دارو و داروخانه‌ها، داروی هندی به بیماران عرضه می‌کنند که به دلیل عدم اعتماد عمومی و ناشناخته بودن، خریدار ندارد.

کمبود و گرانی انسولین در حالی زندگی بیماران دیابتی را به چالش کشیده که این بیماری پیشتر به عنوان بیماری خاص در کشور شناخته شده و گفته می‌شد که داروی این بیماران باید به شکل رایگان در مراکز دیابت کشور توزیع شود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اواخر سال گذشته دلیل عمده‌ی این کمبود را مشکل تحریم‌‌ها اعلام کرده و گفته بود:

«به اندازه‌ی یک ماه مصرف کشور انسولین داریم، البته باید به اندازه‌ی ۳ ماه ذخیره داشته باشیم».

تجربه نشان داده که حجم ذخیره سازمان غذا و دارو با ناصرخسرو متفاوت است.

در همین گرانی و تحریم دلالان محترم ناصرخسرو به وفور انواع انسولین ایرانی و خارجی را برای عرضه به متقاضیان دارند.

و از آنجا که گفته‌اند دارندگی و برازندگی آن را به هر قیمتی که دل‌شان بخواهد مثلا سه برابر قیمت داروخانه می‌فروشند.

انسولین خارجی novorapid که در داروخانه‌ یک بسته‌ پنچ تایی آن بدون بیمه حدود ۱۵۰ هزار تومان است، در بازار سیاه به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بیمار دیابتی هم که چاره‌ای ندارد. زندگی‌اش به همین انسولین وابسته است پس هرطور شده دارویش را تامین می‌کند و سرخود دوز تزریقش را پایین می‌آورد که به اندازه همان نزدن انسولین می‌تواند جان بیماران را تهدید کند.

آیا بعد از چندین ماه خبرسازی و فراز و نشیب کمبود و نوسان قیمت انسولین وقت آن نرسیده که مسئولان سازمان غذا و دارو به شکل جدی‌تری به فکر تامین انسولین بیماران و نظارت بر بازار و بریدن دست دلالان از بازار جان بیماران باشد؟

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل