گلونی

مواجهه خرس سیاه با یک شهروند هرمزگانی در آبگزان

مواجهه خرس سیاه با یک شهروند هرمزگانی در آبگزان

مواجهه خرس سیاه با یک شهروند هرمزگانی در آبگزان

مواجهه خرس سیاه با یک شهروند هرمزگانی در آبگزان

به گزارش گلونی به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان، ناظر دهقانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان گفت: «در مورخ ۲۵ فروردین در منطقه آبگزان پاکوه بخش مرکزی شهرستان رودان یکی از شهروندان رودانی با یک قلاده خرس سیاه مواجه شده و مورد حمله قرار گرفته به طوری که از ناحیه دست و پا دچار آسیب شده که پس از مراجعه به مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفته است.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان ضمن بررسی موضوع و ملاقات با شخص مصدوم، وضعیت سلامت ایشان مساعد گزارش کرده است. لازم به ذکر است منطقه آبگزان از جمله زیستگاه‌های بکر و اصلی خرس سیاه بلوچی در استان هرمزگان است و محل حادثه از سکونت‌گاه‌های انسانی فاصله دارد.»

مواجهه خرس سیاه با شهروند

دهقانی افزود: «خرس سیاه آسیایی نماد زیست محیطی استان هرمزگان و یکی از گونه‌های حیات وحش به شدت در معرض خطر انقراض در ایران است که در ایران فقط در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان پراکندگی دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده وجود این گونه باارزش در بسیاری از مناطق کوهستانی شهرستان‌های میناب، بشاگرد و رودان استان هرمزگان محرز است.

معمولاً جفتگیری خرس سیاه بلوچی در اواخر تابستان صورت می‌گیرد و پس از حدود هفت ماه معمولاً ۲ توله متولد می‌شود.

در نتیجه در حال حاضر خرس‌های ماده دارای فعالیت بیشتری برای تغذیه و رسیدگی به توله‌ها هستند و همانند دیگر گونه‌های حیات وحش در این وضعیت، خرس‌های مادر رفتار تهاجمی شدیدتری دارند.

از این رو به افراد محلی و سایر اشخاصی که به دلایل مختلف از جمله کوهنوردی و یافتن عسل در مناطق کوهستانی شهرستان‌های مذکور حضور دارند هشدار داده می‌شود که به هیچ وجه به غارها، صخره‌ها و پناهگاه‌هایی که احتمال حضور خرس در آنجا بیشتر است نزدیک نشوند.

در صورت مواجهه نیز، مراتب به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مربوطه رسانده شود.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل