موتور سیکلت در صدر تصادفات سال ۹۹
به گزارش گلونی سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران گفت: «در سال گذشته موتورسیکلت سوارها با افزایش ۸ درصدی ۴۴ درصد سهم تصادفات را به خود اختصاص دادند. در همین مدت سهم عابران پیاده در تصادفات ۴۰ درصد و سهم خودروها هم ۱۶ درصد بوده است.»
براساس گزارشهای پلیس راهور در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۵ تعداد موتورسیکلت، ۲۶۰ درصد افزایش داشته است.
۲۳.۵ درصد تعداد فوتشدگان بر اثر تصادف نیز مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.
متاسفانه با وجود آموزش و تبلیغات متعدد رسانه ای هنوز هم، حدود ۶۰ درصد موتورسیکلت سواران به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست میدهند.
افزایش آمار تصادفات با موتور سیکلت دلایل مختلفی دارد.
تردد خودورهای شخصی و مسافربری از ابتدای کرونا با کاهش در بازههای مختلف زمانی همراه بوده است.
در کلانشهرها بسیاری از افراد برای گریز از ترافیک و اتلاف وقت به استفاده از موتورسیکلت شخصی یا مسافربری اقدام میکنند.
همچنین مشاغل بسیاری برای حمل بار یا به عنوان پیک، از موتور سیکلت استفاده میکنند.
دلایلی از این دست، توجیه منابی برای افزایش تعداد موتورسیکلت در معابر شهری و در ادامه افزایش تخلفات و تصادفات با موتور سیکلت هستند.
موتور سیکلت
اما چالش حضور موتور سیکلت در شهرها به نداشتن کلاه ایمنی، تخلف و تصادف، لایی کشیدن در ترافیک، رانندگی در طرح ویژه، یا استفاده از پیادهروها و … ختم نمیشود.
موتورسیکلتها امروزه یکی از دلایل مهم آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و پایتخت هستند.
در کشور بیش از ۳۵ میلیون دستگاه وسیله نقلیه داریم که ۱۲ میلیون دستگاه آن موتورسیکلت است.
از این ۱۲ میلیون موتورسیکلت ۹ میلیون دستگاه در سن فرسودگی است.
برابر ماده ۸ قانون هوای پاک شرایط اسقاط خودرو و الزامات آن بیان شده اما متاسفانه دو سال است که توجهی به این موضوع نشده و اسقاط بسیار کمی رخ داده است.
پلیس راهور برای مدیریت و رسیدگی به تخلفات راکبین موتورسیکلت، طرحهای مختلفی از جمله همیار پلیس یا جریمه و توقیف موتور را برای کاهش حوادث و ارتقای انضباط شهری موتورسواران، اجرا کرده، اما آن طور که آمارها نشان میدهد، این طرح ها به آمار تصادفات، لابد چندان موفق و کارا نبودهاند.
پایان پیام