گلونی

نیمه ‌شب ‌اتفاق ‌افتاد و داستان نامتعارف یک دلدادگی

نیمه ‌شب ‌اتفاق ‌افتاد و داستان نامتعارف یک دلدادگی

نیمه ‌شب ‌اتفاق ‌افتاد و داستان نامتعارف یک دلدادگی

نیمه ‌شب ‌اتفاق ‌افتاد و داستان نامتعارف یک دلدادگی

به گزارش گلونی یکی از رسالت‌های مهم سینما، فرهنگ‌سازی است اما متاسفانه از این بین هستند فیلم‌سازانی که فقط برای پرکردن رزومه و گذران وقت مخاطب فیلمی بسازند.

وقتی صدا ‌‌و سیمای ایران که فقیر و غنی این مردم به آن دسترسی دارند انحصاری می‌شود و فقط محتواهای مشخصی به مخاطب عرضه می‌کند، سینما باید جورِ این رسانه را نیز بکشد.

خیلی از مسائل روز جامعه است که با وجود بودن، اما به آنها پرداخته نمی‌شود. مثلا روزی پرداختن به موضوع خیانت، علی‌رغم حضورش در لایه های زیرین زندگی ایرانی، تابویی بزرگ بود.

اما از سال 1379 به بعد، بهروز ‌‌افخمی با شوکرانش سد این ممنوعیت را شکست و بعد از آن سیل‌ آثاری با محوریت این موضوع در سینمای ایران جاری شد.

نیمه‌ شب‌ اتفاق‌ افتاد نیز در خودش نوعی تابو‌شکنی به همراه داشت.

ماجرای عشق پسری جوان به زنی بیوه و میانسال که واکنش منفی بسیاری از اطرافیان را برمی‌انگیزد و در آخر نیز به شوربختی می‌انجامد.

صحنه‌های نیمه‌شب اتفاق افتاد با مراسم عروسی در یک باغ‌تالار شروع می‌شود و در انتها با مراسم سوگواری در همان لوکیشن به پایان می‌رسد و در فاصله بین این شادی و غم، چه زیبا تینا پاکروان عشق و دلدادگی نامعمول دو نفر را به تصویر می‌کشد.

زیبا (رویا‌‌ نونهالی)، آشپز مراسم‌های این باغ است که برای امرار معاش خود و پسر نوجوانش از صبح تا نیمه‌های شب تلاش می‌کند. زیبا که بعد از مردن شوهرش دیگر زنانگی و زیبایی‌هایش را به فراموشی سپرده ‌است با آمدن حسین (حامد بهداد) و توجه‌های او، دوباره این زندگی را مشتاق می‌شود.

نیمه ‌شب ‌اتفاق ‌افتاد

فیلمنامه‌نویس در صحنه‌هایی به زیبایی نشان داده‌است که زیبا و حسین از نظر ذهنی در ناخودآگاه‌شان چقدر به هم نزدیک‌اند و این کششی که بعد به هم پیدا می‌کنند از درون‌شان نشأت می‌گیرد.

مثلاً در یکی از صحنه‌های ابتدایی که حسین با خواهرش پیش پرویز آمده‌ است، حسین و زیبا هر دو در فاصله‌‌ای زیاد از هم، در حال زمزمه ترانه‌ای یکسانند.

یکی از موضوعات فرعی این فیلم رابطه پرویز (آتیلا‌پسیانی) و منیر (ستاره‌اسکندری) است که نشان می‌دهد مردی مسن با زنی جوان ازدواج کرده ‌است و این زندگی به دلیل موجه بودنش در عرف تا الان ادامه یافته‌ است.

نیمه‌شب اتفاق افتاد حاصل همکاری طلا‌ معتضدی به عنوان نویسنده و کارگردانی تینا پاکروان است. در واقع این فیلم تماماً محصول تیمی زنانه است که در اوج لطافت و زیبایی صحنه به صحنه شکل گرفته است.

استفاده از بازیگران چهره نیز از جمله گوهرخیراندیش، آتیلا پسیانی و ستاره ‌اسکندری باعث شده ‌است که فیلمنامه عالی زنانه آن به هدر نرود.

به طور کلی نیمه ‌شب ‌اتفاق ‌افتاد تابوی این مساله که عشق زمان دارد و سن افراد است که کیفیت دلدادگی را مشخص می‌کند شکست، و برخلاف آثار دیگر نشان داد که می‌شود در عشقی زن بزرگتر باشد اما در چشم عاشق زیباترین به نظر بیاید. اما گاهی اینگونه عشق‌ها تقاصی به اندازه جان عاشق دارد.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خروج از نسخه موبایل