گلونی

کارکنان موزه‌ کرونا نمی‌گیرند؟ باز بودن موزه ها ضروری است؟

موزه‌ داران کرونا نمی‌گیرند؟

موزه‌ داران کرونا نمی‌گیرند؟

کارکنان موزه‌‌‌ کرونا نمی‌گیرند؟ باز بودن موزه‌ها ضروری است؟

هر چند میراث فرهنگی می‌خواهد موزه‌ها را در رده شغلی گروه یک قرار دهد تا به این بهانه موزه‌ها هم مانند هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی به عنوان فضاهای ضروری به طور دائم فعالیت داشته باشند، اما ستاد کرونا چندان این تصمیم را قبول ندارد.

به گزارش گلونی یک سال و دو ماه قبل وقتی تازه حرف از بیماری کرونا بود و فضاهای فرهنگی کشور از ابتدای اسفند 1398 تعطیل شدند، موزه‌ها هم یک ماه بعد در فهرست 40 تایی مشاغل پرخطر قرار گرفتند و سرانجام از نوروز 1399 دستورِ تعطیلی‌شان صادر شد تا سه ماه بعد که با پایان پیک اول کرونا، با تدوین پروتکل‌های بهداشتی و تاکید بر کاهش تعداد بازدیدکنندگان، موزه‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند.

با طبقه‌بندی مشاغل مختلف برای تعطیلی در شهرهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز در گروه‌های چهارگانه، شغل‌ها از درجه‌ ضروری تا تفریحی در این رده‌ها قرار گرفتند و سرانجام موزه‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی در رده سوم قرار گرفتند، یعنی جزو مشاغل ضروری نیستند و با توجه به شرایط موزه‌ها از سربسته بودن گرفته تا نبود تهویه مناسب و حتی احتمال آلوده شدن آثار تاریخی تصمیم بر تعطیلی‌شان گرفته شد.

اما طولانی شدن مدت زمان تعطیلی و از دست رفتن پول و سودی که معمولا از محل ورود گردشگران به موزه‌ها به دست می‌آمد، متولیان میراث فرهنگی را بر آن داشت تا با درخواست برای قرار دادن موزه‌ها همراه با مراکز پذیرایی و اقامتی میراث فرهنگی در گروه شغلی یک به عنوان گروهی که در هر شرایطی فعالیت‌شان ضروری است، تلاش کنند که موزه‌ها نیز در روزهای قرمز تهران فعال باشند!

حتی به نظر می‌رسد متولیان میراثی هنوز منتظرند تا در جلسه ستاد کرونا معجزه‌ای رخ دهد شاید این‌بار با قرار گرفتن موزه‌ها در گروه شغلی یک موافقت شود، اما به چه بهایی؟

آن‌هم در شرایطی که ستاد کرونا 15 فرورین اعلام کرد «موزه‌های تهران به دلیل بالا گرفتن بحران کرونا و آغاز موج چهارم تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.» دستوری که به نظر می‌رسد فقط از نظر ستاد کرونا باید اعمال شود، اما میراث فرهنگی همچنان منتظر است تا شاید دستور، مصوبه یا بخشنامه‌ای جدید بخشنامه قبلی را رد کند.

حالا با وجود همه این صحبت‌ها؛ در شرایطی که در طول بیش از یک سال گذشته و از زمان شیوع کرونا، هیچ آماری از ابتلای کارکنان موزه‌ به کرونا منتشر نشده است، اما خبرهای متفاوتی از تاکید اداره کل موزه‌ها و روسای موزه‌ها برای حضور موزه‌داران (در شرایطی که ساعت حضور آن‌ها مانند کارکنان موزه‌ در نظر گرفته نمی‌شود و ورود بازدیدکنندگان به موزه‌ها ممنوع است‌) در موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی به گوش می‌رسد.

خبرهایی که بیشتر یک چیز را به ذهن متبادر می‌کند؛ آن‌که هیچ اهمیت و ارزشی برای جان کارکنان موزه‌ و موزه‌داران قائل نیستند و می‌خواهند آن‌ها چیزی شبیه به روزهای عادی و گاه با شیفت‌های ده ساعته که روزهای مکلف به حضورشان در موزه‌ها بوده را اجرا کنند.

از سوی دیگر طبق صحبت‌هایی که مطرح می‌شود گویا تعطیلی یا فعالیت موزه‌ها به تعطیلی یا فعالیت سینماها و سالن‌های تئاتر وابسته است و مدیر اداره کل موزه‌ها تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی فعال زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی را به تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر وابسته می‌داند، در حالی که طبق صحبت‌های متولیان سینمای کشور، این صنف بیش از دیگر اصناف و شغل‌ها در کشور تعطیلی در دوران کرونا را تجربه کرده‌اند.

انتهای پیام

گزارشگر: سمیه ایمانیان

خروج از نسخه موبایل