گلونی

کاریکلماتور چیست و پرویز شاپور که بود

کاریکلماتور چیست و پرویز شاپور که بود

کاریکلماتور چیست و پرویز شاپور که بود

کاریکلماتور چیست و پرویز شاپور که بود

به گزارش گلونی صفحه هواداران رادیو جوان در اینستاگرام‌ در تاریخ دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت‌وگویی این هنر را مورد بررسی قرار داد.

در این برنامه که از صفحه مجازیم ۸۸ به صورت زنده پخش می‌شد، رضا ساکی و مهدی فرج‌الهی پیرامون کاریکلماتور، ویژگی‌های یک کاریکلماتور خوب و هنرمندان شاخص این حرفه گفت‌وگو کردند.

کاریکلماتور چیست؟

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

مهدی فرج‌الهی از طنزنویسان مطرح کشور که سابقه درخشانی در کاریکلماتور دارد و در این حوزه کتاب و معروف «نانوا هم جوش شیرین می‌زند، بی‌چاره فرهاد» را به چاپ رسانده، در این لایو اینستاگرامی مهمان رضا ساکی روزنامه‌نگار و طنزنویس بود.

فرج‌الهی در این برنامه ویژگی‌های یک کاریکلماتور خوب را برشمرد و پس از خواندن چندین اثر از بزرگان این عرصه و معرفی چند کتاب شاخص در این حوزه، راه و روش نوشتن کاریکلماتور را به علاقمندان این قالب طنزنویسی معرفی کرد.

گفتنی‌ست این نامی است که احمد شاملو بر نوشته‌های پرویز شاپور گذاشت. این کلمه ابتدا در سال ۱۳۴۷ در مجله خوشه به سردبیری شاملو به کاربرده شد و حاصل پیوند «کاریکاتور» و «کلمه» است. به نظر شاملو، نوشته‌های شاپور کاریکاتورهایی است که با کلمه بیان شده‌اند.

از جمله طنزنویسان معروفی که سابقه خلق کاریکلماتور دارند می‌توان به پرویز شاپور، رسول مرادی، حمید کنگیا، حسین ناژفر، خود مهدی فرج‌الهی و دیگران اشاره کرد.

مرحوم عمران صلاحی در مقدمه گزینه کاریکلماتورهای پرویز شاپور نوشته‌اند: به نظر می‌رسد قالب بسته‌ای داشته باشد و نتوان در آن جولان بیشتری داد؛ اما این طور نیست.

حتی ناشری تشخیص داده بود با این شیوه می‌توان رمان نوشت و از پرویز شاپور درخواست نوشتن رمان کرده بود. شاپور گفته بود استعداد من در همین کوتاه نویسی‌هاست.

برای شرکت در سایر جلسات صفحه هواداران رادیو جوان می‌توانید روی این لینک کلیک کنید و هر روز جلسات مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را تماشا کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل