گلونی

گرانی رسما دارد سفره مردم را جمع می‌کند

گرانی رسما دارد سفره مردم را جمع می‌کند

گرانی رسما دارد سفره مردم را جمع می‌کند

گرانی رسما دارد سفره مردم را جمع می‌کند

افزایش ۴۰ تا ۱۱۳ درصدی قیمت برنج، گوشت و شکر

به گزارش گلونی بررسی جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت حاکی از افزایش ۴۰ تا ۱۱۳ درصدی برنج، گوشت و شکر در اسفندماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ است.

تورم و گرانی در کشور بحث و موضوع تازه‌ای نیست.

اما شتاب رشد قیمت‌ها و گرانی بی‌امان کالاهای مصرفی از دو سال پیش چنان شتابی به خود گرفته‌اند، که تاثیرات اسف بار آن در زندگی مردم کاملا به چشم می‌آید.

شتاب گرانی به‌خصوص از سال ۹۹ با آمدن کرونا به اوج خود رسید و مدتهاست قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی مثل نرخ ارز به‌صورت ساعتی افزایش می‌یابد.

این حجم از گرانی یک شوک بزرگ برای معیشت مردم بوده و شکاف بین درآمد و هزینه معیشت آنها را تبدیل به یک گسل عمیق کرده است.

گرانی رسما دارد سفره مردم را جمع می‌کند

بازار کالاهای اساسی از یک هم بلبشوی اقتصادی حکایت دارد و اختلاف میان درآمدهای دهک اول و آخر جامعه چنان عمیق شده که نشان از فروپاشی معیشتی در بخش چشم گیری از دهک‌های پایین درآمدی دارد.

مسئولان ادعا می‌کنند که بر قیمت کالاها در بازار نظارت می‌شود اما سبد خرید اقشار متوسط و ضعیف جامعه نشان می‌دهد که این ادعا تا چه اندازه صحت دارد.

از شواهد چنان بر می‌آید که دولت بازار را به حال خود رها کرده و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها روز به روز سفره ارزاق اصلی مردم را کوچک و کوچک‌تر می‌کند.

مار گرانی در حالی بر خرخره قشر آسیب پذیر و متوسط جامعه چنبره زده که بوی بهبودی از تعامل دولت و مجلس برای اقدام عاجل در این باب، شنیده نمی‌شود.

التهاب بازار در این اوضاع اقتصادی و بیکاری حاصل از کرونا و تعدیل نیروها، در درازمدت، به مراتب خطرناک‌تر از خیز چندم کروناست.

فراز و نشیب مکرر در قیمت کالاهای اساسی و سبد غذایی خانوار، ضمن خسارت به مردم منجر به رسیدن آسیب به تولیدکنندگان، کشاورزان و… نیز می‌شود.

مردم انتظار دارند مسئولان حکومتی تا بیش از این دیر نشده، به این وضع آشفته و به‌هم‌ریخته قیمت‌ها نظارت کرده و تدبیری برای اختلاف روزافزون طبقاتی میان اقشار جامعه، بیندیشند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل