گلونی

شما همان یک ماسک را هم بزنید غنیمت است

شما همان یک ماسک را هم بزنید غنیمت است

شما همان یک ماسک را هم بزنید غنیمت است

شما همان یک ماسک را هم بزنید غنیمت است

به گزارش گلونی این روزها بسیاری از پیام‌های بهداشتی در فضای مجازی و حتی برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حتما از دو ماسک استفاده کنیم.

صحت و اعتبار علمی این توصیه مثل بسیاری از توصیه های علمی دیگر درهاله‌ای از ابهام بود تا اینکه پژوهشی جدید در ژاپن نشان داد، پوشیدن همزمان دو ماسک، تنها درصد کمی از محافظت در برابر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

محققان ژاپنی گفتند: «استفاده از یک ماسک به میزان 85 درصد از ذرات ویروسی جلوگیری می‌کند، در حالی‌ که پوشیدن دو ماسک، تاثیر زیادی بر جلوگیری از ویروس‌ها ندارد بلکه با پوشیدن دو ماسک، مقاومت هوا جمع شده و باعث نشت از اطراف لبه‌های ماسک می‌شود.»

این پژوهش نشان داد که استفاده از دو ماسک مزیت زیادی ندارد، زیرا با زدن دو ماسک نسبت محافظت در برابر ویروس از 85 درصد به 89 درصد افزایش می‌یابد.

یک ماسک بزنید

یک ماسک اضافه و فقط 4 درصد توفیر تو گرفتن یا نگرفتن ویروس؟!

حاشا و کلا که این ملت زیر بار چنین ظلم تنفسی و اقتصادی یک جا برود!

به نظر من که این پژوهش فقط به درد همان مریخ و ژاپن و آن انگشت شمار کشورهایی می‌خورد که قرنطینه واقعی دارند و اگر در زمینه رعایت نکردن پروتکل‌ها دست از پا خطا کنند شیوه نظارتی درجا افراد خاطی را اعمال قانون خواهد کرد.

اگرنه این گوشه دنیا که ما خودمان قرنطینه گروهی برگزار می‌کنیم و در حال تماشای اعلام آمار فوتی های کرونا، تخمه‌مان را می‌شکنیم، این لوس‌بازی‌ها خنده‌دار است.

کافی‌ است یک نگاه به وضعیت کیپ تا کیپ ترافیک، چیدمان سالاد شیرازی حمل و نقل عمومی یا شلوغی بازار و سرعت حلزونی واکسیناسیون بیندازیم که بفهمیم خود کرونا هم همچین انتظاری از ما جماعت ندارد.

همین که 85 درصد ملت‌مان همان یک لایه ماسک را بزنند، ویروس جهش‌یافته کم توقعی‌اش می‌شود و خودبه خود دمش را می‌گذارد روی کولش و در حالی که می‌گوید: «اینجا دیگه جای موندن نیست» برمی‌گردد به همان‌جا که آمده بود.

پس هم‌وطن سخت نگیر، شل کن اما انصافا همان یک ماسک را بزن.

ماسک اضافه‌ات را هم بده به آنها که ماسک نزده در خیابان گز می‌کنند و دلبرانه به ویروس‌ها چشمک می‌زنند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل