اسطوره حاجی فیروز و بازگشت او از دنیای مردگان

اسطوره حاجی فیروز و بازگشت او از دنیای مردگان

سال گذشته به طور مداوم شاهد اعتراضات علیه نژادپرستی و در حمایت از سیاهپوستان بودیم.

به گزارش گلونی این اعتراضات آتش زیر خاکستری بود که در پی سالیان سال شکنجه، نقض حقوق انسانی و شهروندی سیاهپوستان علی الخصوص در آمریکا پا گرفت و روزهای روز خیابان‌ها و صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد.

ایران هم از این ماجرا دور نبود کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در واکنش به وقایع داخل آمریکا توئیت‌ها زده و در ترند کردن هشتگ‌های مربوطه تلاش‌های فراوان کردند.

همدلی در مقابل تبعیض‌های نژادی، طبقاتی و جنسیتی برای هر فرد و جامعه‌ای نیاز است و ایستادگی در برابر تمام این‌ها هم. اما عقل همواره حکم می‌کند هر امری در حوزه زمانی و مکانی مختص به خود بررسی شود.

ممنوع کردن حاجی فیروزهای سیاه‌چهره سرتاسر شهر و کشور به بهانه جلوگیری از تبعیض نژادی نه تنها به خودی خود بازتولید تبعیض است بلکه از شرط عقل و منطق نیز فرسنگ‌ها فاصله دارد.

در فرهنگ اصیل ما فرد سیاهپوست مورد تبعیض واقع نمی‌شده‌ و به بردگی گرفته نمی‌شده ‌است چه در دوره باستانی و پیش از اسلام که برخلاف یونان برده‌ها شامل حقوق انسانی آن روزگار می‌شدند و دستمزد دریافت می‌کردند چه در دوره اسلامی که اسلام آوردن و تشهد گفتن معیار برتری انسان‌ها نسبت به یکدگیر بود و غلامان فقط از جامعه سیاهپوستان نبودند.

ممنوعیت حضور حاجی‌فیروزان در شهرها و خرده‌گیری از فرهنگی که جایگاه چنین شخصیتی است از طرف هر فرد و نهادی که باشد اگر نگوییم غرض‌ورزانه است نشان از بی‌اطلاعی از تاریخ و اسطوره‌های آریایی و بین‌النهرینی و ناتوانی تحلیل موقعیت‌های گوناگون دارد.

اسطوره حاجی فیروز

نماشای گلونی را دنبال کنید

حاجی فیروز که خواجه پیروز در آداب نوروزی است از قول دکتر مهرداد بهار نماینده ایزد شهیدشونده است که سیاهی چهره او را به دلیل بازگشت از دنیای مردگان، گذشتن از آتش و نگهبانی طولانی مدت از آتش دانسته‌اند.

گفتنی است که لوحه‌های اکدی کشف و ترجمه شده هم فرض خداگونه بودن حاجی فیروز را تایید کرده‌اند و همین امر نشان از مهمل بودن سخن کسانی‌ دارد که رسم آمدن و ساز و آوازهای حاجی فیروز را مختص دوره معاصر دانسته و آن را عملی در کوچک شمردن سیاهپوستان به شمار می‌آورند.

حاجی فیروز در طی هزاران سال هرساله همراه با جشن و سرور از دنیای مردگان بازگشته و نوید زندگی دوباره را برای مردمان آورده است امیدواریم در این سال‌ها هم از آتش بی‌اطلاعی‌ها بگذرد و به مانند همیشه صدای زندگی‌بخش بهار باشد.

پایان پیام

کد خبر : 214841 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214841
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ورود به مسائل آيينى كه نشآت از فرهنگ كهن ميگيرد به اين سادگى با ابلاغيه عوض نخواهد شد ، آن هم با اين دلايلى كه عنوان ميشود ؛ برخورد سطحى در جامعه بدون پرداختن به ريشه ها، همين آش شلغلمكارى ميشود ، كه ناظر آن هستيم. سر چهارراه ها كه حاجى فيروزها ديده ميشوند ، از شدت فقر تكدى گرى ميكنند و نويد سال نو و بهار را ميدهند ، واقعاً قابل تأمل و رقت انگيز است. سياه و سفيدش تفاوتى نميكند ! فكرى از اين باب داشته باشيد چهره شهر سفيد شود.