بزرگترین خانه تاریخی مشهد تخریب شد

بزرگترین خانه تاریخی مشهد تخریب شد

به گزارش گلونی بزرگترین خانه تاریخی مشهد در حاشیه بی‌توجهی میراث و شهرداری، تخریب شد.

این اثر تاریخی که به نام خانه کوزه‌ کنانی شناخته می‌شد در سال ۱۲۴۷ شمسی مطابق با سال ۱۲۸۸ قمری در دوره قاجار با کاربری مسکونی احداث شده بود.

این خانه در سال‌های جنگ جهانی به عنوان کنسول‌گری آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این بنای ارزشمند فارغ از ارزش‌های فرهنگی و معماری که متعلق به دوره‌ای خاص از سیر تحول معماری شهر مشهد بوده، ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی قابل توجه داشته و نقش مهمی در حفظ هویت و ماندگاری حافظه تاریخی شهر ایفا می‌کند.

این تخریب در حالی صورت گرفت که در سال‌های اخیر این اطمینان داده شده بود که هیچ نگرانی بابت تخریب خانه «کوزه کنانی» وجود ندارد و مرمت و بازسازی این بنا نیز تنها با هماهنگی انجام خواهد گرفت.

این بنای تاریخی که با توافق میراث و مالکان قرار بود احیا و بازسازی شود، طی دلایلی نامعلوم تخریب شده و یکی از ۲ ساختمان خود را از دست داده است.

بزرگترین خانه تاریخی مشهد تخریب شد

مالکان ادعا می‌کنند این اتفاق با توافق میراث رخ داده است.

اخبار مبنی بر تخریب آثار باستانی، ساخت‌وساز در حریم بناهای تاریخی، حفاری در حریم حفاظت آثار تاریخی و … مکرر و از چهارگوشه کشور به گوش می‌رسد.

اما متاسفانه نه خبری از برخورد جدی با متخلفان می‌شود و نه اراده‌ای برای پیشگیری از اتفاقهای بعدی در حوزه میراث‌ فرهنگی به چشم می‌خورد.

تخریب آثار باستانی

برخی کارشناسان حقوقی معتقدند تنها نهادی که می‌تواند در زمینه تخلفات میراث ‌فرهنگی به مراجع قضایی شکایت کند و شکایت وی قابل رسیدگی است معاونت میراث ‌فرهنگی است، اما عده‌ای دیگر بر این باورند هر فرد و نهادی می‌تواند به دادگاه در زمینه تخلفات میراث ‌فرهنگی شکایت کند و این امر محدود به معاونت میراث‌ فرهنگی نمی‌شود.

در قسمت تعزیرات قانون مجازات اسلامی قوانین مفصلی درباره میراث ‌فرهنگی وجود دارند که از ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ را شامل می‌شود.

مجازات‌ شدیدی نیز برای مجرمان در نظر گرفته شده و اگر بر اثر دستور یک شهردار یا مقام دولتی تخریب میراث‌ فرهنگی به وقوع بپیوندد باز هم بنا بر قانون یک تا ده سال حبس و جزای نقدی شامل حال این متخلفان می‌شود.

اگر سازمان میراث‌ فرهنگی شکایت نکند دادگاه نیز نمی‌تواند به جرم رسیدگی کند.

بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند روند رو به افزایش تخریب خانه‌ها و بافت‌های تاریخی به دلیل کم‌کاری و بی‌توجهی به قانون از سوی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی است.

چرا که به لحاظ قانونی دولت مکلف است عدم النفع صاحبان یا متصرفان آثار و ابنیه تاریخی را جبران کند.

عدم النفع مالک خانه‌ها و بافت‌های تاریخی باید از طریق منابع شهری تامین شود.

اگر مالکی به دلیل عدم جبران عدم النفع اقدام به تخریب یک ملک یا بنای تاریخی کند مقصر اصلی این نهادهایی مثل شهرداری و میراث هستند که با وجود بسترهای قانونی، آن‌ها را اجرایی نکرده و خود را موظف و مکلف به تامین عدم‌النفع مالک و حفاظت از بافت‌ها و خانه‌های تاریخ شهر ندانسته‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 218810 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=218810
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات