بلوط های لرستان در نبرد با کرم جوانه خوار بلوط

بلوط های لرستان سم پاشی شدند

این سم‌پاشی اگر در مناطق بیشتری صورت بگیرد بسیار مفید است.

به گزارش گلونی سایه‌ای که بر اثر تخریب‌های طبیعی و غیرطبیعی ما انسان‌ها و آگاهانه و ناآگاهانه افراد سودجو روز به روز بر سر ما و منابع طبیعی ما کمتر و کمتر می‌شود، هجوم هر ساله کرم جوانه خوار بلوط به جنگل‌های لرستان است.

پیش بینی می‌شود این کرم حدود بیست هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان را امسال آلوده کند.

از اواخر سال گذشته و تا امروز عملیات محلول پاشی و مبارزه بیولوژیک با این آفت در کانون‌های این آفت در شهرستان‌های الیگودرز، خرم آباد، چگنی و پلدختر آغاز شد و هم اکنون هم ادامه دارد.

بلوط های لرستان

گزارش غلامرضا غلامپور را ببینید:

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

سم پاشی در عرصه‌های طبیعی ممنوع بوده و این محلول نوعی باکتری غیرمضر برای طبیعت است که فقط این نوع آفت را هدف قرار می‌دهد و کرم این آفت پس از تغذیه از این باکتری دچار اختلال در تغذیه شده و در نهایت از بین می‌رود.

لارو این کرم در مناطق آلوده با هجوم به مزارع با از بین بردن تقریبا تمام برگ‌های درخت بلوط باعث فشار مضاعف برای زادآوری دوباره برگ‌ها می‌شود و اگر طی چند سال تکرار شود، درخت را ضعیف و مستعد انواع بیماری و محل هجوم سایر امراض و آفات می‌کند و در نهایت درخت از بین می‌رود.

گفتنی است درختان بلوط عمری طولانی دارند که گاه به دو هزار سال نیز می‌رسد و گونه‌های بسیاری از آن در ایران بومی رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس است.

چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است.

چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویه این درختان است و بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 218872 ساعت خبر : 1:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=218872
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات