ترک های تازه برج آزادی نتیجه شلیک توپ تحویل سال نوست؟

ترک های تازه برج آزادی نتیجه شلیک توپ تحویل سال نوست؟

به گزارش گلونی ترَک‌های تازه‌ای در قسمت بالایی برج آزادی پدید آمده است.

به گزارش ایسنا مسؤولان این برج احتمال می‌دهند این تخریب‌ها ناشی از موج شلیک توپ‌های تحویل سال ۱۴۰٠ باشد.

شلیک توپ برای اعلام زمان تحویل سال، درست مثل برج آزادی یک نماد ملی و نوستالژیک در ذهن مردم ایران محسوب می‌شود.

ولی شاید بهتر باشد برای در امان ماندن یک نماد تاریخی، نمادهای دیگر و مراسم پر سرو صدا و خطرآفرین را به جایی دورتر منتقل کنیم.

اگر در شهرهای اروپایی میدان‌هایی برای ساعت وجود دارد، در ایران میدان‌هایی به عنوان توپخانه وجود داشته است.

در واقع توپ کار ساعت را انجام می‌داد.

با شلیک توپ زمان افطار و سحر و اتفاقات مهم را خبر می‌دادند.

ترک های تازه برج آزادی

شلیک هشت توپ مشقی در پای برج تاریخی آزادی در لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ سر و صدای زیادی به پا کرد و اعتراض‌های مختلفی را به همراه داشت.

با وجود گذشت یک هفته از ماجرا و در حالی‌که حمید خاکباز مدیر اجرایی مجموعه برج آزادی از عدم هماهنگی و نداشتن اطلاع مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی از این مراسم، هنوز مسؤولان شهرداری و میراث فرهنگی واکنش و یا توضیحی در برابر انتقادها ارائه نکرده‌اند.

کارشناسان میراث فرهنگی برای بررسی خسارت‌های احتمالی شلیک توپ‌ها از این مجموعه بازدید نکرده‌اند و حتی مشخص نیست که برای اجرای این مراسم با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعاملی صورت گرفته باشد.

در محوطه و نمای بیرونی برج به سختی می‌توان ردپای تخریب‌های ناشی از ارتعاشات شلیک توپ‌های تحویل سال نو را پیدا کرد. اما در طبقه آخر برج که به بام منتهی می‌شود، ترک‌های تازه‌ای مشاهده شده است.

این تَرَک‌های تازه که مسؤولان برج و راهنمای مستقر در آن طبقه احتمال می‌دهند به ارتعاشات شلیک توپ‌ها ربط داشته باشد، در حاشیه پنجره‌های ضلع غربی ـ در امتداد محلی که توپ‌ها مستقر شده بودند ـ دیده می‌شود.

راهنمای طبقه آخر برج که تازه متوجه این ترک‌ها شده بود، تایید می‌کند که این ترک‌ها جدید هستند و احتمال دارد بر اثر ارتعاشات شلیک توپ‌ها ایجاد شده باشد. این ترک‌ها تقریبا در اطراف سه پنجره میانی به وضوح قابل مشاهده است.

متاسفانه تنها شلیک توپ تحویل سال نیست، برج آزادی در آستانه پنجاه سالگی، سال‌هاست، یک روند فرسایشی بدون مرمت را تجربه می‌کند.

ریزش کاشی‌ها، نفوذ رطوبت، عدم محافظت و دیوار نویسی‌های یادگاری، آبیاری فضای سبز پای ستون‌ها، اثر انفجارهای مربوط به چهارششنبه سوری سال های اخیر و …، چهره برج آزادی را که نیم قرن نماد دروازه ورودی تهران بوده، تهدید می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 215749 ساعت خبر : 12:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=215749
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات