گلونی

دو محیط بان زنجانی به شهادت رسیدند

دو محیط بان زنجانی به شهادت رسیدند

دو محیط بان زنجانی به شهادت رسیدند

دو محیط بان زنجانی به شهادت رسیدند

به گزارش گلونی جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان محیط زیست از شهادت دو محیط‌بان زنجانی خبر داد و گفت: متأسفانه شب گذشته بر اثر تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیط‌بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان بودند، دو نفر از محیط‌بانان ایثارگر به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی، به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

وی افزود: تحقیقات برای شناسایی این افراد ادامه دارد.

سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی رئیس پلیس آگاهی استان زنجان اعلام کرد عوامل شهادت دو محیط بان زنجانی شناسایی شدند و در حال حاضر یکی از این افراد دستگیر شده است.

وی افزود: نفر دوم این جنایت هم توسط پلیس د‌ستگیر شده است.

اخبار تکمیلی به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

‌دو محیط بان زنجانی به شهادت رسیدند

جزئیات شهادت محیط بانان در فیله خاصه زنجان

جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر جزئیات و نحوه شهادت محیط‌بانان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان را اعلام کرد. این ویدیو را تماشا کنید:

نماشای گلونی را دنبال کنید 

محیط‌بانان

محیط‌بانانی که در شرایطی سخت با درآمدی به غایت کمتر از میزان تلاش‌شان، در دشت و کوه و جنگل و بیابان، از بوجاق گرفته تا هندورابی، از دریاچه ارومیه تا تندوره، در دور افتاد‌ه‌­ترین نقاط کشور تا پای جان برای حفاظت از محیط­ زیست ایران ایستاد‌ه‌­اند.

طبقِ جامع‌­ترین تعریفی که سال­‌ها در دانشگاه به ما آموخته شد، محیط زیست یعنی ما و هر آنچه در پیرامون ما قرار دارد.

محیط‌­بانان کیلومتر­ها از خانه و زندگی آرام و معمولی خود فاصله می‌­گیرند و در پارک­‌های ملی، مناطق حفاظت ­شده و پناهگاه‌­های حیات­‌وحش، با انواع و اقسام خطرات دست و پنجه نرم می­‌کنند. به آن­ها سلاحی برای دفاع از جان خود در هنگام خطر داده شده است، اما محیط‌بانان خوب می­‌دانند که سلاح­شان جز سنگینی بر دوش­شان عاید دیگری برای آن­ها نخواهد داشت.

محیط­‌بانانی که حیات­ وحش را بیشتر از بسیاری از اساتید و مدعیان این رشته، می­‌شناسند و به خاطر تخریب زیستگاه و تعرض به گستره خانگی حیات­ وحش توسط بشر، گهگاه مورد حمله گونه­‌هایی نظیر خرس قهوه­ای و پلنگ و سایر گونه­‌های وحشی قرار می‌گیرند. با این حال، تمام تلاش و دانش خود را به کار می‌­گیرند تا بدون کمترین آسیب به گونه­‌های حیات­ وحش، جان خود را نجات دهند.

اما چه می­‌شود که یک شکارچی با اقدام به شکار گونه‌­ای در معرض خطر انقراض، نه فقط به محیط ­زیست صدمه‌­ای جدی و جبران‌ناپذیر وارد می‌­کند، در صورت مقاومت و پیگیری محیط­‌بان، اسلحه‌­اش را به سمت او می­‌گیرد و شلیک می­‌کند؟

شکارچی به قوانین ناقص و ناامن در مورد دفاع محیط‌­بانان از جان‌­شان واقف است و می­‌داند که اگر یک محیط‌بان برای حفظ حیات­ش از اسلحه استفاده کند، خود نیز در دادرسی‌­ای که خواهد شد، شانس ادامه زندگی را از دست خواهد داد. نبودِ قوانین محکم در این زمینه، سبب شده است که سالانه شاهد کشته شدن تعدادی از محیط‌­بانان عزیز کشورمان به دست عده‌ای از شکارچیان باشیم.

مادامی که قوانین لازم جهت حفظ امنیت این قشر از زحم­تکشانِ حوزه محیط­ زیست وضع و اجرا نشود، جان آنها همچنان در خطر خواهد بود. همان‌­هایی که از محیط زیست، از ما و هر آنچه که در اطراف ماست حفاظت می­‌کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل