فیروز یوزپلنگ نر زنده گیری شد و به فنس رفت

فیروز یوزپلنگ نر زنده گیری شد و به فنس رفت

به گزارش گلونی فیروز یوزپلنگ ١١ ساله نر معروف پارک ملی توران طی هفته پایانی سال ١٣٩٩ با موفقیت زنده گیری و برای جفتگیری با ایران به سایت تکثیر توران منتقل شده است.

در این سایت سه یوزپلنگ بنام های دلبر، کوشکی و ایران نگهداری می‌شوند که دلبر به دلیل مشکلات رحمی قادر به تولید مثل نیست، کوشکی نر نیز با توجه به سن بالا نمی‌تواند جفتگیری کند و فقط یوزپلنگ ماده و جوان بنام ایران در انتظار یوز نر بوده که این زنده گیری با همین هدف صورت گرفته است.

امير عبدوس مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان درباره این پروژه توضیح می‌دهد:

فیروز یوزپلنگ نر زنده گیری شد و به فنس رفت

این وبینار را ببینید: یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت

سید مهدی نبی‌یان، کارشناس ارشد محیط زیست. پژوهشگر حیات‌وحش در این باره نوشت: ️در خصوص تکثیر ‎یوز، تردیدهای بجا و جدی درباره دشواری تکثیر و معرفی توله‌های احتمالی به طبیعت مطرح است.

پرواضح است در صورت موفقیت تکثیر، فرصت برای برنامه‌ریزی و آموزش موالید نسل‌های دوم و سوم و افزایش امنیت زیستگاه وجود دارد، اما فرصت برای تکثیر را نباید به راحتی از دست داد.

به شخصه ترجیح می‌دادم امروز تعدادی ببر هیرکانی یا شیر ایرانی حتی شده در شرایط اسارت برایمان باقی مانده بود!

علیرضا شهرداری بازپرور حیات وحش و فعال محیط زیست نیز در صفحه اینستاگرامش مفصل در این باره نوشته است که در بخشی آن آمده است: ما کاملا موافق تکثیر یوز در اسارت هستیم اما این کار بسته به شرایط، روش‌های بسیار پیشرفته و به روزی دارد که حذف یوز از طبیعت هرگز در این اصول نمی‌گنجد.

داستان یوزها از زمانی که دلبر در توران در بدترین شرایط در بدترین جایگاه و نوع نگهداری زندگی می‌کرد و کوشکی در استان دیگری در میاندشت نگهداری می‌شد بسیار مفصل است که چند سال هیج کدام از استان‌ها حاضر نبودند یوز تحت تصرف خود را به استان دیگری بدهند و در نهایت با دستور ابتکار اینکار انجام شد و به پردیسان انتقال پیدا کردند کارهای انجام شده در پردیسان و محدودیت‌های بسیاری که بر خلاف تصور عموم هست که حتما مفصل توضیح خواهم داد.

پایان پیام

کد خبر : 214772 ساعت خبر : 11:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214772
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات