مبادله ارز مسافر و نقش راهنمای گردشگری

دخالت در مبادلات ارزی مسافر در چه صورتی اشکال ندارد؟

مبادله ارز مسافر و نقش راهنمای گردشگری

به گزارش گلونی یکی از موضوعات مهم که حوزه کاری راهنمایان گردشگری را تحت تاثیر قرار می دهد، دخالت در مبادلات ارزی است.

یکی از وظایف مدیریتی راهنمای گردشگری در خصوص مهمانان ورودی به کشور و یا تورهای خارجی، برنامه‌ریزی برای رفتن به صرافی دارای مجوز برای مبادله ارزی است.

برخی از راهنمایان بدون اطلاع از قوانین مربوط به تخلفات مبادلات ارزی، بدون هماهنگی آژانس گردشگری و بدون تایید مدیر آژانس، شخصا اقدام به مبادله ارزی مسافر ورودی می‌کنند.

این فرایند ممکن است راهنما یا آژانس را با چالش‌ها و حواشی مختلفی که معمولا از نوسانات قیمت نرخ ارز ناشی می‌شود، روبه رو کند.

مبادله ارز مسافری توسط راهنما

نوسان قیمت ارز ممکن است مسافر را دچار سوتفاهم کرده و از آنجا که فکر می‌کند راهنما از مبادله ارزی قصد سودجویی داشته، این مورد را بدون اطلاع را از طریق آژانس خارجی و یا آژانس کارگزار ایرانی پیگیری کند.

چنین اتفاقی به راحتی می‌تواند روی آینده شغلی راهنما تاثیرگذار باشد.

ضمن آنکه اگر چنین فعالیت‌هایی آگاهانه و به منظور کسب درآمد و نفع اقتصادی انجام گیرد و شرکت گردشگری نیز از تبادلات ارزی بی‌اطلاع باشد، در صورت بروز شکایت موضوع می‌تواند در بخش امور راهنمایان رسیدگی شود.

نکته‌ای که در این بخش اهمیت دارد آن است که دریافت انعام به صورت ارز که توسط مسافرین به راهنما هدیه داده می‌شود از قاعده تبادلات ارزی مستثنی هستند.

راهنما در برنامه‌ریزی بردن مسافران به صرافی مجاز نیز باید توجه داشته باشد که صرافی‌های مجاز طبق قوانین بانک مرکزی باید براساس مبلغ ارز مبادله شده، معادل ریالی را به شکل رسید به مسافر تحویل دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مبادلات ارز خارج از صرافی مجاز باید قوانین تخلفات ارزی را از سایت بانک مرکزی مطالعه کرد.

تبادل ارز مسافر ورودی، تنها در برخی موارد خاص و در صورت نیاز، با هماهنگی مدیر آژانس و بر اساس نرخ اعلامی از طرف آژانس گردشگری، توسط راهنما امکان‌پذیر است.

برای اطلاعات بیشتر کتاب راهنمایی تور و قوانین و مقررات را بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 213264 ساعت خبر : 11:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=213264
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات