موزه باستان شناسی شهرکرد در حمام پرهیزکار

موزه باستان شناسی شهرکرد در حمام پرهیزکار

به گزارش گلونی موزه باستان شناسی شهرکرد در پایتخت چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۸۳ در حمام پرهیزگار افتتاح شد. حمامی که از حمام زنانه و حمام مردانه تشکیل شده است در سال ۱۳۲۶ ساخته شده است.

این موزه به دلیل کتیبه‌های عیلامی و سکه‌‌ای برنز مشهور است. با ما همراه باشید تا شما را با این موزه زیبا آشنا کنیم.

موزه باستان شناسی

این موزه در شهرکرد (حمام پرهیزکار) که توسط ابوالقاسم‌خان آزاده چالشتری ساخته شده است، یک مجموعه تاریخی‌ست که از سلسله قاجار باقی‌مانده است.

حمام پرهیزکار یک حمام دوقلو برای آقایان و بانوان است و از بخش‌های مختلفی از قبیل ذخیره سوخت، ورودی، اصطبل، برخی مغازه‌ها تشکیل شده است.

اما متأسفانه به دلیل پیشرفت نامطلوب شهری، برخی از قسمت‌های این حمام کاملاً تخریب شده است.

حمام پرهیزکار

این حمام دارای درگاه‌های کاشی‌کاری هفت رنگ بود، اما پس از تخریب، یک دیوار آجری با ظاهری سنتی ساخته شد. حمام پرهیزکار اکنون به موزه باستان شناسی شهرکرد تغییر یافته و باستانی‌ترین اشیا با قدمت بیش از ۹۰۰۰ سال را به نمایش می‌گذارد.

بیشتر این اشیا کوچک و بزرگ ابزارهایی ساخته شده از سنگ و استخوان با شکل‌های ظریف تراشیده شده مربوط به دوران نوسنگی است. این موزه همچنین ظروف تزئین شده با نقوش هندسی سیاه را در دل خود جای داده است.

یک کاسه سنگی دوره هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ قبل از میلاد) با یک نوشته میخی که روی آن نوشته شده (اهورامزدا از این سرزمین در برابر دشمنان ، خشکسالی و دروغ محافظت کند) نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

بازدید از موزه

شما عزیزان می‌توانید در تمامی روز‌های هفته به جز روز‌های تعطیل از این موزه زیبا دیدن نمایید. اگر به شهرکرد سفر کردید بازدید از این موزه را هرگز از دست ندهید.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: استان چهارمحال بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر

با گوگل مپ به موزه باستان شناسی شهرکرد بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 212027 ساعت خبر : 1:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=212027
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات