پاکلاین اپلیکیشن جمع‌ آوری پسماند‌ خشک

پاکلاین اپلیکیشن جمع‌ آوری پسماند‌ خشک

در زندگی مدرن امروز تولید زباله‌های زیاد اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما مدیریت جامع و درست جمع‌آوری و بازگرداندن زباله‌ها با کمک اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند‌های خشک به چرخه محیط زیست کاملا ممکن و میسر است.

بازیافت زباله‌ها به سبب جلوگیری از تولید شیرابه، قطع درختان، صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از هدررفت منابع ملی، صرفه‌جویی در تولید انرژی الکتریکی و ایجاد زمینه کارآفرینی، یکی از فعالیت‌های بسیار تاثیر‌گذار برای حفاظت از محیط زیست به‌شمار می‌آید.

به همین بهانه با دو تن از کارآفرینان فعال محیط زیستی که با راه‌اندازی اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند‌های خشک از سطح شهر، برای نجات شهر و زمین از آلودگی قدم برداشته‌اند، گفت‌وگویی صمیمی داشته‌ایم.

– لطفا خودتان را معرفی كنيد و ماهیت و هدف کسب و کارتان را برای شهروندان توضيح دهيد؟

صفا فیضی هستم که به همراه همکار و شریکم مجید شاهرودی از سال ۹۷ فعالیت در این عرصه را شروع کردیم.

تلاش ما همواره بر این بوده که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا استارتاپی را شروع کنیم که با آن همزمان به حفاظت از محیط زیست کمک کنیم و در عین حال فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ را گسترش دهیم و البته در کنارش می‌خواستیم مردم را به کمک به حفظ محیط زیست تشویق کنیم، کمکی که برايشان درآمد به دنبال می‌آورد.

– درباره آغاز فعالیت خودتان در این زمینه، جمع‌آوری زیرساخت‌ها و راهی که در پیش دارید، بفرمایید.

ما سال ۹۷ با یک تیم متفاوت از تیم فعلی فعالیتمان را شروع کردیم، اما پس از گذشت یک و سال و نیم متوجه شدیم از هدف اصلی استارتاپ دور شدیم، اما مسلما آن شکست پایان راه ما نبود؛ ما با عزمی جزم‌تر از قبل شروع به مطالعات علمی و میدانی کردیم و با ترسیم اهداف بلند و کوتاه‌مدت برای خودمان افق‌های تازه‌ای پدید آوردیم.

در عین حال آپشن‌های مختلف اپلیکیشن پاکلاین از جمله سیستم جمع‌آوری و تفکیک پسماند برنامه را علمی‌تر و کاربردی کردیم، همچنان که در حال بروزرسانی و گسترش سیستم به وضعیتی پایدار و کارآمد هستیم.

البته ما اعتقاد داریم که مسیری پیش روی ما قرار گرفته، مسیری دشوار است که تنها با کمک شهروندان و مسئولان می‌توانیم این راه را به مقصد برسانیم و فرهنگ تفکیک پسماند از مبدأ در تمامی اماکن از جمله منازل، ادارات، مراکز تجاری و همه مکان‌هایی که تولید پسماند دارند را از یک شعار به یک واقعیت محض تبدیل کنیم.

– کاهش و جمع‌آوری پسماندها و تفکیک آن‌ها چه تاثیری در زندگی شهری و حفاظت از محیط زیست دارد؟

با توجه به رشد جمعیت در جهان، روند فزاینده افزایش پسماندها نیز دور از ذهن نیست.

مادامی که جمعیت بشر در سطح زمین در حال افزایش است، تولید پسماند هم افزایش خواهد یافت.

در سه ماه اول سال جاری میلادی تولید پسماند در سراسر دنیا افزایش هشت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته، ولی با فرهنگ‌سازی درست می‌توانیم شاهد تبدیل پسماندهای بی‌ارزش به کالایی ارزشمند باشیم که این امر خودش باعث کمک به محیط زیست برای کاهش تولید پسماندهایی که زمان تجزیه‌پذیری زیادی دارند، می‌شود؛ مثل پلاستیک که به‌طور میانگین ۴۰۰ سال یا شیشه که بعضا ۴۰۰۰ سال در سطح زمین باقی می‌مانند.

– جمع‌آوری پسماندها چه تاثیری بر چرخه بازیافت مواد و پیشرفت صنعت و اقتصاد دارد؟

جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت پسماند اگر کاملا علمی و مکانیزه انجام شود، باعث سرازیرشدن مواد اولیه ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر برای صنایع کوچک و بزرگ و در نتیجه باعث رشد اقتصادی در تمامی چرخه‌های تولید خواهد شد و همچنین باید توجه داشت به فرموده مقام معظم رهبری که سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند، می‌توانیم با مدیریت و تفکیک درست پسماند‌ها، باعث رشد تولید و مانع‌زدایی تامین مواد اولیه شويم.

پاکلاین اپلیکیشن جمع‌ آوری پسماند‌ خشک
پاکلاین اپلیکیشن جمع‌ آوری پسماند‌ خشک

– لطفا درباره نحوه کارکرد و خدمات ارائه‌شده اپلیکیشن و محدوده جغرافیایی تحت پوشش آن برای ما بگويید؟

با توجه به شروع دوباره این کار، تیم جدیدی را برای بخش توسعه اپلیکیشن در نظر گرفتیم.

در اپلیکیشن پاکلاین جدید سیستم تفکیک انواع پسماند را قرار دادیم که کاربران بتوانند به‌راحتی نوع پسماند خودشان را مشخص کنند و همچنین کاربران می‌توانند ساعت و روز موردنظر خود را تعیین کنند و پس از آن با انتخاب محل سکونت و یا محلی که پسماند در آن محل است، نیروی واحد لجستیک ما در محل موردنظر حضور پیدا می‌کنند، همچنین سیستم پشتیبانی ما به‌صورت آیتم تلفنی در اپلیکیشن دیده می‌شود که پاسخگوی سوالات شهروندان خواهد بود. در طراحی جدید اپلیکیشن، کاربران می‌توانند به صورت آنی امتیازات خود را در اپلیکیشن مشاهده کنند.

– اپلیکیشن پاکلاین قابلیت نصب بر روی گوشی را دارد يا كامپيوتر؟

ما برای فراگیری این فرهنگ و استفاده همه شهروندان، این پلتفرم را بر روی کلیه سیستم عامل‌های همراه و کامپیوتر طراحی کردیم که نسخه کامپیوتر را بر بستر وب که نسخه ماندگار است، طراحی کردیم.

– آیا تراکنش‌ها و سوابق مالی کاربران ثبت می‌شود و برايشان امتیاز خاصی به دنبال دارد؟

بله؛ در مرحله نخست کاربران اپلیکیشن پس از تحویل پسماند‌های خشک به ما مبلغی در ازای پسماندها پرداخت می‌کنند که بسته به نوع پسماند و مقدار آن میزانش متفاوت است.

همچنین با افزایش تعداد تراکنش و مبلغ آن‌ها، سیستم امکان بهره‌گیری از کد تخفیف مجموعه خدمات اینترنتی از جمله تاکسی‌های اینترنتی، خرید آنلاین و دیگر خدمات آنلاین را فراهم می‌کند.

– آیا نیروهای مشغول به کار در واحد پاسخگویی و ناوگان جمع‌آوری اپلیکیشن، آموزش خاصی دیده‌اند؟

تمامی نیروهای واحد پاسخگویی ضمن آموزش‌های اولیه در خصوص فعالیت و وظایف خود، دوره آموزشی مهارت اجتماعی و مهارت سخنوری را هم پشت سر گذاشتند که بتوانند به شکلی شایسته پاسخگوی کاربران باشند و البته برای کاربرانی که دارای معلولیت‌های گفتاری و شنوایی هستند، آپشن خاصی در نظر گرفته شده که می‌توانند از طریق آن درخواست‌های پشتیبانی خود را ثبت کرده و نیروهای پاسخگویی سریعا جوابگوی این عزیزان خواهند بود.

– آیا چنین برنامه‌ای برای جمع‌آوری پسماندها در کشورهای دیگر انجام می‌شود؟

بله، در کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه چنین سیستمی حتی قوی‌تر از سیستمی كه الان در ایران وجود دارد، در حال فعالیت است.

– برای اطلاع‌رسانی و آموزش اهمیت جمع‌آوری پسماندها به شهروندان، چه پیشنهادی دارید؟

در این بازه زمانی که ما مشغول فعالیت در عرصه محیط زیست بوده‌ایم، با گروه‌های فعال و NGO‌ها بسیار زیادی آشنا شدیم که در امر کمک‌رسانی به محیط زیست بسیار پویا و فعال هستند. شهروندان محترم می‌توانند با عضویت در این گروه‌ها، با افزایش مسئولیت‌پذیری خود دلسوزانه محیط زیست را یاری کنند؛ همچنین از شهروندان عزیز تقاضا می‌کنیم در بخش‌های وب‌سایت پاکلاین و پیج رسمی مجموعه ما را همراهی کنند، چرا که بخش‌های متنوعی جهت آموزش شهروندان در خصوص حفاظت از محیط زیست تدارک دیده‌ایم.

– علت این‌که خیلی از فعالان محیط زیست زباله را طلای کثیف می‌نامند، چیست؟

با استفاده بهینه از پسماند‌ها، هم تولیدکننده آن متحمل سود خواهد شد و هم تمامی مردم از محیط زیست پاک‌تری بهره خواهند برد. در واقع به دلیل این‌که این مراوده برای دو طرف مزیت دارد، به آن لقب طلای کثیف داده‌اند.

– آیا با نهادهای دولتی و خصوصی فعال در این زمینه همکاری می‌کنید؟ و اگر همكاری داريد، نحوه همکاری خودتان را شرح دهيد؟

با توجه به این‌که بانی اصلی جمع‌آوری پسماند سطح شهرها شهرداری است، ما به‌عنوان بازوی کمکی در کنار شهرداری‌ها خواهیم بود و هم‌اکنون در حال مذاکره با چندین شهرداری برای حضور و فعالیت در آن شهرها هستیم.

– از شما به خاطر ایده زیبا و تلاشتان برای کمک به زیبایی شهر و زمین و همچنین وقتی که برای پاسخگویی به سوالات ما گذاشتید، ممنونم.

خواهش می‌‌کنیم.

پایان پیام

آگهی در گلونی

کد خبر : 219742 ساعت خبر : 11:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=219742
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات