کارگاه آشنایی با تاریخ و باستان ‌شناسی ماد

کارگاه آشنایی با تاریخ و باستان‌ شناسی ماد

به گزازش گلونی کارگاه آشنایی با تاریخ و باستان‌شناسی ماد برگزار می‌شود.

آموزگار: دکتر مهرداد ملکزاده (باستان‌شناس و استادیار پژوهشگاه باستان‌شناسی)

هزینه شرکت در کارگاه: ۲٠٠ هزار تومان
(با ارائه گواهی دو زبانه‌ی فارسی و انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)

آغاز دوره از ۲۲ فروردین، یکشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹، ۱۰ جلسه

سر فصل‌های کارگاه آشنایی با تاریخ و باستان‌شناسی ماد

۱. کلیات (منبع‌شناسی و پیشینه مطالعات ماد پژوهی)
۲. جغرافیای تاریخی
۳. تاریخ سیاسی و گاه‌نگاری
۴. دین و فرهنگ معنوی
۵. پیوندها و بر هم کنش‌های فرهنگی
۶. باستان‌شناسی ماد غربی
۷. باستانشناسی ماد شرقی
۸. هنر مادی
۹. معماری مادی
۱۰. زبان مادی

برای ثبت‌ نام به شماره زیر در واتس‌آپ یا تلگرام پیام بدهید: ۰۹۳۵۲۶۳۶۸۷۴

کارگاه آشنایی با تاریخ و باستان ‌شناسی ماد

دولت ماد نخستين دولت ايرانى بود كه در اواخر قرن هشتم پيش از ميلاد تأسيس شد.

به گزارش هرودت (كتاب ۱، بند ۱۰۱)، در زمان دَيااُكو (حك : ح ۷۲۷ـ۶۷۵ پيش از ميلاد)، نخستين پادشاه ماد، دعاوى را مى‌نوشتند و نزد وى مى‌فرستادند.

او درباره آنها داورى مى‌كرد و داوريی‌هايش را بازپس مى‌فرستاد. با وجود اين، تنها شاهد مستقيمى كه نشان مى‌دهد مادها خط را مى‌شناختند، قطعه‌اى سيمين است كه در تپه نوشيجان كشف شده و بخش‌هايى از دو نشانه ميخى بر آن برجاى مانده، اما شناسايى نوع خط ميخى و زبان آن ناممكن است.

از سويى، باتوجه به مناسبات فرهنگى مشهورى كه ميان آشوريها و مادها وجود داشته، فرض بر اين است كه مادها از خط ميخى آشورى استفاده مى‌كردند (رجوع کنید به د. ايرانيكا، ج ۶، ص ۴۵۸).

همزمان با روى كار آمدن سلسله هخامنشى، زبان و خط آرامى چنان جايگاه مهمى يافته بود كه در پهنه وسيعى از مصر تا هند، مكاتبات دولتى به اين زبان و خط بود و كاتبان آرامى در دستگاه‌هاى حكومتى جايگاه برجسته‌اى داشتند. به همين دليل، هخامنشيان نيز زبان و خط آرامى را به عنوان زبان و خط ادارى در سراسر قلمرو خود به كار مى‌بردند.

به‌علاوه، هريك از سرزمين‌هاى قلمرو پهناور هخامنشى، زبان و در مواردى خط محلى خاص خود را داشت، مانند عيلامى، بابلى، مصرى، يونانى، لوديايى و لوكيايى. دلبستگى هخامنشيان به تبار ايرانىشان سبب شد كه براى نخستين بار خطى براى نگارش فارسى باستان ابداع كنند.

اين خط جديد كه خط ميخى فارسى باستان خوانده مى‌شود، با ۳۶ نشانه هجايى ـ الفبايى، هشت واژه‌نگار، نشانه واژه جداكن و چند نشانه براى اعداد، از سادهترين خطوط ميخى به شمار مى‌رود (رضائى باغبيدى، ۲۰۰۹، ص ۳۷).

دياكونوف (ص ۱۱۴) ابداع خط ميخى فارسى باستان را به مادها نسبت داده و بر اين باور است كه آن را بر پايه خط آرامى و خطوط ميخى اكدى و اورارتويى ساخته‌اند.

گيرشمن (ص ۱۶۳) ابداع اين خط را به زمان چيش‌پيش (حك : ح ۶۷۵ـ ح ۶۴۰ق م)، پسر هخامنش، نسبت داده است و هالوك (۱۹۷۰، ص ۵۲ـ۵۵) عقيده دارد كه اختراع اين خط در زمان كورش كبير (حك : ۵۵۹ـ۵۳۰ق م) آغاز شده است و در زمان داريوش اول (حك : ۵۲۲ـ۴۸۶ق م)، نشانه‌هايى بدان افزوده و آن را كامل كرده‌اند (نيز رجوع کنید به بهارى، ص ۲۰۹ـ۲۱۱). برخى نيز بر اين باورند كه اين خط را به فرمان داريوش اول ابداع كرده‌اند (براى نمونه رجوع کنید به براندنشتاين و مايرهوفر، ص ۱۷).

پایان پیام

کد خبر : 214577 ساعت خبر : 9:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214577
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات