کتایون مزداپور و یک عمر تلاش و پژوهش در زبان های باستانی

کتایون مزداپور و یک عمر تلاش و پژوهش در زبان های باستانی

به گزارش گلونی کتایون مزداپور، زبان‌شناس ایرانی، اسطوره‌شناس و استاد دانشگاه در ۱ فروردین ۱۳۲۲ در شهر تاریخی و کویری یزد زاده شد.

تحصیلاتش را در زمینه‌های جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی در شهر تهران گذراند.

در سال ۱۳۵۱ به فرهنگستان زبان رفت و مشغول به کار شد.

فرهنگستانی که در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد و بعد از انقلاب چندین مؤسسه از جمله پژوهشکده تاریخ ایران، پژوهشکده زبان‌شناسی، پژوهشکده تطبیقی اقتصاد و مدیریت، پژوهشکده غرب‌شناسی و علم پژوهی، پژوهشکده نظریه‌پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل و حقوق و غیره با یکدیگر ادغام شدند و امروزه با نام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شناخته می‌شود.

کتایون مزداپور

بانو مزداپور در سال ۱۳۶۹ شروع به تدریس در این مؤسسه کرد و همواره در کنار سایر افراد پرتلاش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به فعالیت پرداخته و عضو هیئت علمی زبان‌شناسی این پژوهشگاه است.

در راستای هدف این پژوهشگاه که توسعه بیش تر علوم انسانی و آموزش نیروی انسانی مجرب و تعلیم دانشجویان و تربیت پژوهشگران در حوزه های مختلف علوم انسانی است، در بخش زبان شناسی به فعالیت می‌پردازد.

بانو مزداپور در پنجاهمین سالگرد تاسیس این مؤسسه عظیم که دارای بیش از ۱۰۰ هزار جلد از غنی ترین مجموعه کتاب ها در زمینه علوم انسانی به زبان های فارسی، روسی، ترکی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و زبان هایی دیگر است عنوان کرد: «امیدوارم فعالیت در این پژوهشکده سود و ثمری هم برای فرهنگ جامعه بزرگ ایران دربر داشته باشد و حاصلی به دست آورد که به درد فرهنگ کشور بخورد.

همچنین افزود ایجاد شغلی رسمی که کسانی آن را اختیار کنند و در قبال آن حقوقی دریافت کنند، نیم قرن در این مؤسسه در جریان بوده.»

از آثار ایشان که اعم از کتاب و مقاله می باشد می‌توان به برگزیده شاهنامه فردوسی، خرده اوستا، ادیان و مذاهب در ایران باستان، گناه ویس، تفال نوروزی، اسطوره یا افسانه، پهلوان نامه و نوشته هایی دیگر که با کمک افرادی دیگر نگاشته اشاره کرد.

عمرشان دراز باد.

پایان پیام

نویسنده: پریسا یارمحمدی دانشجوی تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی

کد خبر : 214381 ساعت خبر : 11:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214381
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات