ارتباط تجاری بوشهر و بصره و مسقط در قرن ۱۸

ارتباط تجاری بوشهر و بصره و مسقط در قرن ۱۸

به گزارش گلونی همایش ملی خلیج فارس در ۱۰ اردیبهشت به میزبانی دانشگاه خلیج فارس به طور آنلاین برگزار شد.

ارتباط تجاری بوشهر و بصره و مسقط در قرن ۱۸

آرشیو این همایش را اینجا ببینید

نماشای گلونی را دنبال کنید

سلطنت صفویان در سال ۱۱۳۵ قمری یا ۱۷۲۲ میلادی سقوط کرد.

تقابل بین ایران و عثمانی در خصوص بصره در دوره زند وجود داشت و بعد از سقوط دولت صفوی و بروز نابسامانی‌هایی در کشور به خصوص بین مدعیان حکومت سبب بروز رکود فعالیت تجاری در بوشهر و بصره شد.

تجارت بسیار گسترده‌ای در خلیج فارس رونق داشت و حجم چشمگیری از کالاها در این حوزه استراتژیک آبی مبادله می‌شد کالاهایی از جمله گلاب، سرنیزه، قالی، ابریشم خام، مروارید، داروهای گیاهی و …. از طریق خلیج فارس به سر تا سر جهان  ارسال می‌شد.

بصره تا سال ۱۷۷۳ میلادی مقصد و بازار اصلی بسیاری از بازرگانان انگلیسی و اروپایی و تجار مسلمان بود و هر سال محموله‌های بزرگ و گران قیمتی از کالاهای اروپایی و تولیدات هندوستان با ده‌ها کشتی انگلیسی به بصره وارد می‌شد.

به دلایل زیادی مناسبات شرکت هند شرقی بریتانیا با خلیج فارس در سه دهه پایانی قرن هجدهم میلادی کاهش یافت.

دلایل این کاهش بحران مالی این شرکت در بنگال، شروع جنگ بین ایران و عثمانی در دوره زندیه و محاصره و تصرف بصره، شیوع طاعون در بصره و … بود.

مناسبات و ارتباطات بوشهر، بصره و مسقط پیامد‌های مثبتی داشت از جمله:

حمل محصولات عرضه شده در بنادر دریای سرخ به ویژه قهوه و سکه‌های اروپایی با کشتی‌های مسقط برای ارائه در بازارهای اروپایی و گردآوری و بارگیری محصولاتی که سابق در بوشهر و مسقط تولید می‌شده است.

بازشناسی پیشینه مشترک سه بندر تاریخی بوشهر، بصره و مسقط و بازبینی منافع مکمل آنها در حال حاضر نیز می‌تواند زمینه‌ساز تعامل اقتصادی مبتنی بر دستاوردهای بهینه امروز باشد.

پایان پیام

گزارشگر: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 223482 ساعت خبر : 3:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=223482
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات