گلونی

ارزش های خبری را راحت بیاموزید

ارزش های خبری شامل چه مواردی می‌شود؟

ارزش های خبری شامل چه مواردی می‌شود؟

ارزش های خبری شامل چه مواردی می‌شود؟

به گزارش گلونی هر رویدادی را نمی‌توان خبر نامید، زیرا بسیاری از رویدادها ارزش انتقال به مخاطب را ندارند.

معیارها و شرایطی كه در ماهیت یك رویداد موجود هسند و بر مبنای آنها می‌توان رویداد را ارزشیابی كرد ارزش‌های خبری نام دارند.

اهمیت این ارزش‌ها به دلیل آن است كه خبرنگار را نه تنها در سوژه‌یابی و تنظیم خبر یاری می‌کند بلکه به عنوان معیار مقایسه، ارزش‌گذاری و گزینش رویدادها برای انتشار توسط رسانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزش های خبری

ارزش‌های هفت‌گانه:

1- در برگیری: رویداد هنگامی دارای ارزش دربرگیری است که بر روی تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد، دربرگیری یک رویداد ممکن است نفع یا زیان چه مادی و چه معنوی افراد جامعه را سبب شود و تاثیری مستقیم یا غیر مستقیم بر روی یک روزنامه عمومی که مخاطبانی از هر طبقه‌ای جامعه دارد.

در مقام گزینش و انتخاب بین چند رویداد با مخاطبان مختلف، طبعا با در نظر گرفتن ارزش دربرگیری، خبری را بر می‌گزیند که گروه بیشتری از مخاطبان را پوشش دهد. مثال: افراد مسن بالای 80 سال باید واکسینه شود.

2- شهرت: اشخاص حقیقی، حقوقی و حتی برخی از اشیا هرگاه به خاطر فعالیت‌ها و معروفیت‌شان در جامعه ملی و فرا ملی شناخته شده باشند، ارزش خبری دارند.

شهرت ممکن است بار معنایی مثبت یا منفی داشته باشد. مثال: وزیر امورخارجه ایران در پی انتشار فایل صوتی‌اش در مورد چرخبال اوکراینی، از مردم عذرخواهی کرد.

3- برخورد و تضاد: برخورد می‌تواند به صورت فیزیكی یا ذهنی و فكری باشد، مانند: برخوردها، اختلاف‌ها و تضادها میان افراد، گروه‌ها، ملت‌ها و حیوانات با یكدیگر یا طبیعت.

یكی از اساسی‌ترین ارزش‌های خبری، برخورد است. مثال: در پی انفجاری در یکی از مساجد شیعه‌نشین در افغانستان 50 نفر جان‌خود را از دست دادند.

4- استثنا و شگفتی‌ها: رویدادهای غیرعادی، استثنایی، عجیب یا نادر است. در برخی موارد این رویدادها بر خلاف پیش‌بینی یا انتظار اتفاق می‌افتد. مثال: زنی در استرالیا 12 قلو حامله شده است.

5- كثرت (فراوانی درتعداد، مقدار و اندازه): این ارزش خبری به اعداد و آمار مربوط است. ارقام ممکن است تعداد نفرات یا میزان خسارت‌های جانی و مالی باشد و هرچه تعداد و یا مقدار زیادتر باشد اهمیت این بعد خبری بیشتر است. مثال: تعداد مبتلایان کرونا در ایران روزانه به 17 هزار نفر می‌رسد.

6- مجاورت: همان طور که واقعه‌ای برای یک نفر خبر است ممکن است برای فرد دیگری خبر نباشد، رویدادهایی که برای اهالی یک شهر خبر است ممکن است برای شهر دیگر ارزش خبری یکسان نداشته باشد. مجاورت به دو صورت می تواند بین مخاطبان ارزش خبری داشته باشد: مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی. مجاورت‌های معنوی و جغرافیایی، ارزش خبری بالاتری برای مخاطبان دارد. مثال: جان مسلمانان در صربستان در خطر است.

7- تازگی رویداد: زمان وقوع یا تازگی رویداد به مطلب خبری ارزش ویژه‌ای می‌بخشد. رویدادی که امروز اتفاق افتاده است اگر امروز گزارش نشود، از جنبه کار روزنامه‌نگاری، به تاریخ پیوسته است. تازگی بیشترین ارزش خبری را دارد.

آنچه امروز خبر است ممكن است فردا خبر نباشد. مثال: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز در اطلاعیه‌ای شایعه شیوع بیماری کرونا درکشور را تکذیب کرد.

پایان پیام

نویسنده: عارفه شایان

خروج از نسخه موبایل