گلونی

ایذه در عصر ایلام باستان و نقوش برجسته ایلامی

ایذه در عصر ایلام باستان و نقوش برجسته ایلامی

ایذه در عصر ایلام باستان و نقوش برجسته ایلامی

ایذه در عصر ایلام باستان و نقوش برجسته ایلامی

به گزارش گلونی شهرستان ایذه یکی از شهرستان‌های استان خوزستان واقع در جنوب ایران است.

شهرستان ایذه در سال ۱۳۱۹ تأسیس شده‌است. شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنا بر پژوهش‌های انجام شده. وجود آثار و سنگ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران ایلامیان است.

واژه ایلام نزد بیشتر پژوهشگران تحت عنوان سرزمین بلند معنا می‌شود، نژاد ایلامی‌ها به مانند اقوام سومری هنوز هم یک پرسش برای تمامی پژوهشگران است و نمی‌توان در این باب نظر قطعی را صادر کرد.

تا الان ایلامی‌ها را نتوانستند به هیچ نژادی نسبت بدهند و ما نمی‌توانیم ایلامی‌ها را به اعراب و هیچ قوم دیگری نسبت دهیم درست به همان شکل که نمی‌توانیم سومری ها را به نژاد خاصی نسبت دهیم.

ایذه در عصر ایلام باستان

گفت‌وگوی فرامرز خوشاب با دکتر طاهره شکری

نماشای گلونی را دنبال کنید

اگر ما دوره آغاز ایلام را از اواخر هزاره چهارم تا اوایل هزاره سوم در نظر بگیریم یک بازه زمانی در این محدوده است و در این زمان میان رودان وارده دوره آغاز شهرنشینی و تمدن می‌شود در کشور ما در همین بازه زمانی وارد مرحله آغاز ایلامی می‌شویم بعد از این مرحله وارد دوره ایلام قدیم می‌شویم.

محققان از نظر تاریخی تمدن ایلام را به دوره‌های مختلف و زیادی تقسیم کرده‌اند.

شهرستان ایذه در دوران تاریخی ایلام علاوه بر پیش از تاریخ غنی که داراست در دوره ایلام هم حضور پر رنگی دارد.

برای اولین بار در سال 1836 م، روالینسون به نقوش برجسته ایلامی در نقاط مختلفی مثل کولفرح اشاره می‌کند.

بعد از چند پژوهشگر که در این باره سخنی به میان آوردند چندین سال از این موضوع صحبتی به میان آورده نمی‌شود تا اینکه توجه افراد فرانسوی که در منطقه شوش مشغول به کار بودند به این نقوش جلب می شود.

آنها درباره این نقوش کار کرده و به لحاظ توصیفی این کتیبه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند حتی دمورگان با آبرنگ طرح‌هایی از نقوش رسم کرده و آنها را منتشر می‌کند.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل