گلونی

تاسیس بانک سپه نخستین بانک ایرانی

تاسیس بانک سپه نخستین بانک ایرانی

تاسیس بانک سپه نخستین بانک ایرانی

تاسیس بانک سپه نخستین بانک ایرانی

به گزارش گلونی بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت ‌ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه سه میلیون و ۸۸۳ هزار و ۹۵۰ ریال در محلی محدود (چند باب مغازه) تأسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح شد.

طرح و فکر اولیه تاسیس اولین بانک ایرانی با مدیریت و سرمایه ایرانی ده سال قبل از تاسیس بانک شاهی به وجود آمد و تاریخ آن به قبل از انقلاب مشروطه برمی‌گردد.

در این زمان حاج محمدحسین که از صرافان بزرگ بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارائه داد، اما طرح مورد موافقت قرار نگرفت.

پس از استقرار مشروطیت، نمایندگان اولین دوره مجلس، تاسیس بانک ملی را خواستار شدند، اما سرمایه لازم فراهم نیامد.

سرانجام در ماه‌های نخست سال ۱۳۰۴ خورشیدی، نخستین بانک ایرانی با نام «بانک پهلوی قشون»، از محل وجوه بازنشستگی نظامیان و برای سامان دادن به امور مالی ارتش، با سرمایه 3 میلیون ریال در جایی محدود «چند باب مغازه» تأسیس گردید.

مأمورین اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد مطلع موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه تهران نخستین بانک با سرمایه ایرانی را موسوم به بانک پهلوی قشون افتتاح کنند.

در سال‌های نخست این بانک فقط امور مالی نظامیان ارتش ایران را انجام می داد، اما پس از گذشت یک سال فعالیت خود را گسترش داد و تبدیل به بانک کشوری شد.

به این ترتیب مشهد، همدان، تبریز و قزوین دیگر شهرهایی بودند که به ترتیب در سال‌های 1306، 1307 و 1308 خورشیدی میزبان اولین شعبه‌های بانک سپه در شهر خود شدند.

تاسیس بانک سپه

در سال ۱۳۰۵، اساسنامه تازه بانک با نام «اساسنامه بانک پهلوی ایران» تهیه گردید که در آن، هدف این بانک، رفع احتیاجات ایران در امور تجاری و اقتصادی ذکر شده بود در حالی که در اساسنامه سال ۱۳۰۴، هدف از تشکیل بانک، بهبود شرایط و رفع احتیاجات ارتشی‌ها بود.

پس از این اساسنامه که حالت بانک را به شکل کلی تغییر داد، بانک سپه در طول دهه‌ها فعالیت خود، به شکل پیوسته گسترش یافت و هم‌اکنون در جهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی شناخته می‌شود.

در عرصه بین المللی، اين بانك با ایجاد واحد، در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه در انگلستان، در ارائه خدمات بانکی فعال شد.

بعد از پيروزی انقلاب اسلامی ايران، كه كليه بانك‌ها ملی اعلام شدند، اين بانك هم بدون اين كه در بانك ديگری ادغام شود، از ارتش (وزارت دفاع) منفك و مانند ساير بانك‌های كشور، به عنوان يك بانك تجاری و زير نظر شورای عالی و مجمع عمومی بانك‌ها قرار گرفت.

طبق اساسنامه مصوب مجمع عمومی بانك‌ها، بانك سپه طبق قانون ملی شدن بانك‌ها و لايحه قانونی شدن اداره امور بانك‌ها و مقررات مندرج در اساسنامه، اداره مي‌شود و هدف آن ارائه خدمات بانكي در سراسر كشور، تسهيل امور بازرگانی داخلی و خارجی ذكر شده است.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل