گلونی

تحولات اجتماعی یک قرن اخیر در خلیج فارس

تحولات اجتماعی یک قرن اخیر در خلیج فارس

تحولات اجتماعی یک قرن اخیر در خلیج فارس

تحولات اجتماعی یک قرن اخیر در خلیج فارس

به گزارش گلونی همایش ملی خلیج فارس در ۱۰ اردیبهشت به میزبانی دانشگاه خلیج فارس به طور آنلاین برگزار شد.

تحولات اجتماعی یک قرن اخیر در خلیج فارس

آرشیو این همایش را اینجا ببینید

نماشای گلونی را دنبال کنید

آنچه که ما امروزه با مسئله تحریف نام خلیج فارس با آن مواجه هستیم صرفا یک مسئله آکادمیک نیست و به بخش سیاسی هم ارتباط دارد و تا وقتی از بعد سیاسی به این مسئله نگاه جدی نشود این کشاکش و درگیری وجود خواهد داشت.

اگر منابع درسی کشورهای اطراف خلیج فارس تا حدودا 1975 بررسی شود متوجه این نکته خواهیم شد که در بیشتر این کتاب‌ها نام خلیج فارس ذکر شده است زمانی که بحث تغییرات اجتماعی در کرانه‌های خلیج فارس را مطرح می‌کنیم با عقاید بسیار گوناگونی روبرو می‌شویم.

نهادها تغییرات اجتماعی را سامان داده و در اصل شکل می‌دهند.

زمانی که بحث نهادگرایی مطرح می‌شود ما از دو زاویه می‌توانیم به مسئله نگاه کنیم.

نگاه اول در باب مسائل ایدئولوژیک و تاثیر آن بر تاثیرات اجتماعی است و نگاه دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود نگاه دولت‌ها به این قضیه است.

در اواخر قرن هجدهم شاهد سلسله نابسامانی‌ها و درگیری‌ها در مناطق جنوبی خلیج فارس هستیم و این نا امنی‌ها موقعیت بسیار مناسبی برای انگلیسی‌ها بود که از این نا امنی‌ها به نفع خود بهره ببرند و نیروی دریایی خود را در این ‌منطقه مستقر کنند و  شیخ‌نشین‌های کرانه خلیج فارس را تحت تسلط خود در آورند.

یک عده از این شیخ‌نشین‌ها با اکراه و عدم میل باطنی تسلیم دولت انگلستان شدند اما عده دیگری از این شیخ‌نشین‌ها بر اساس خواسته خودشون زیر نفوذ بریتانیا رفتند به طور مثال شیخ کویت به علت ترس از دولت عثمانی به طور خود خواسته تحت حاکمیت بریتانیا در آمد و ما هماهنگی بین شیخ‌ها را مشاهده نمی‌کنیم و حضور بریتانیا در این مناطق خلیج فارس تغییرات اجتماعی بسیاری را رقم زد.

در مناطق شمالی خلیج فارس ما با مدنیت شهرنشینی روبرو هستیبم اما اگر به مناطق جنوبی خلیج فارس دقت کنیم وضعیت و زندگی مردم به شکل قبیله‌ای بود و سبب درگیری‌های زیادی بین آن‌ها می‌شد.

پایان پیام

گزارشگر: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل