گلونی

تشدید اضطراب مردم با اخبار منفی کرونایی

تشدید اضطراب مردم با اخبار منفی کرونایی

تشدید اضطراب مردم با اخبار منفی کرونایی

تشدید اضطراب مردم با اخبار منفی کرونایی

به گزارش گلونی محمدمهدی فرقانی، استاد علوم ارتباطات، در یاداشتی در روزنامه ایران نوشت:

«واقعیت این است که از آغاز شیوع کرونا تا به امروز در شرایط خاصی از منظر ارتباطی و رسانه‌ای به سر می‌بریم.

بدین معنا که هم تعدد و هم تنوع رسانه‌ها و حجم اخبار درست و نادرستی که مدام بر سر مردم آوار می‌شود، امان زندگی آنها را بریده است.

اولاً حجم بالای اخبار نوعی استرس و اضطراب را به همراه دارد.

ثانیاً در مواجهه با این اخبار غیرواقعی و واقعی تشخیص درست و نادرست برای مردم دشوار شده است.

ثالثاً به‌ نظر می‌آید حجم اخبار منفی خیلی زیاد شده به نوعی که افراد جامعه در هیچ لحظه‌ای احساس آرامش و رضایت خاطر ندارند.

مردم مدام نگرانند. مدام چشم انتظار هستند چه خبر جدیدی منتشر خواهد شد، چه اتفاقی خواهد افتاد و سرنوشت خود و دیگران به کدام سو خواهد رفت.

بنابراین مواجهه با این حجم از اخبار درست به‌نظر نمی‌رسد حتی جامعه‌شناسان هم توصیه می‌کنند که مردم خود را کمتر در معرض اخبار و رسانه‌ها قرار دهند به‌خصوص در معرض اخبار منفی.

تشدید اضطراب مردم

به نظر من جریان اخبار منفی در شرایط امروز داستان بسیار پر آب چشمی است.

مردم ما در حال حاضر زندگی در جهانی سرشار از بی قراری و اضطراب را تجربه می‌کنند و واقعاً نمی‌دانند چگونه باید در این شرایط به آرامش برسند و چطور باید اخبار موثق و صحیح را دریافت کنند.

این موضوع کار رسانه‌های سنتی را بسیار سخت کرده است و در عین حال وظیفه جدیدی در پیش روی رسانه‌ها قرار می‌دهد.

این رسانه‌ها هستند که باید کار انتخاب را برای مردم آسان کنند و با پیگیری صحیح و راستی آزمایی آنها، اخبار درست و نادرست را مشخص کنند و اعتماد عمومی را به خود جذب کنند.

البته این فقط کار رسانه‌ها نیست. رابطه بین رسانه‌ها و دولت و مجموعه حاکمیت و بحث اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، همگی عناصری هستند که بر چگونگی عملکرد رسانه‌ها تأثیر‌گذار است.

اگر مردم به دولت اعتماد نداشته باشند اگر سرمایه اجتماعی در جامعه پایین باشد رسانه‌ها هم هیچ معجزه‌ای نمی‌توانند بکنند. در هر حال زندگی در جهان رسانه‌ای امروز برای مردم بسیار دشوار است.

رسانه‌ها قرار بود که تا حدی زندگی را برای مردم تسهیل، شفاف و همه چیز را برای مردم جامعه قابل رؤیت و قابل لمس کنند.

اما امروز با ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف و رقابت میان فضای مجازی و رسانه‌های سنتی نه تنها شاهد شفافیت در اخبار نیستیم بلکه نوعی بلاتکلیفی و سرگشتگی جدیدی برای افراد جامعه ایجاد شده است.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل