گلونی

شب جلال خالقی مطلق در مجله بخارا

شب جلال خالقی مطلق در مجله بخارا

شب جلال خالقی مطلق در مجله بخارا

شب جلال خالقی مطلق در مجله بخارا

به گزارش گلونی شب جلال خالقی مطلق عنوان صد و پنجاه و هفتمین شب از شب‎‌های مجله بخارا بود که با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، دایره‌‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار عصر روز یکشنبه 7 اردیبهشت ماه 1393 برگزار شد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

علی دهباشی از سوی مجله بخارا و دیگر برگزارکنندگان این شب به حاضران خیرمقدم گفت و سپس چنین ادامه داد:

مفتخریم که یک بار دیگر پس از یک سال به مناسبتی دیگر در خدمت استاد ارجمند دکتر جلال خالقی مطلق هستیم.

گفتنی‎‌ها درباره آثار ایشان بسیار است. نویسندگان معتبری درباره ایشان نوشته‎‌اند و نیازی به تکرار دانسته‎‌های حضار گرامی نیست.

شب جلال خالقی مطلق

مردی که پس از نیم قرن از عمر شرق خویش را بر سر تصحیح و ارائه یک متن منقح از شاهنامه گذاشته است و بیش از سی بار از آغاز تا پایان این متن مهم را از وجوه گوناگون مورد ارزیابی قرار داده که حاصلش علاوه بر ارائه یک متن کامل، بیش از هزار صفحه مقاله درباره قهرمانان و شخصیت‎‌های ادبی فردوسی، آگاهی‌‎هایی درباره بخش‎‌های ناشناخته و آرایه‌‎های ادبی این متن مهم نوشته است.

اینک امشب پیرایش دوم شاهنامه که اخیراً توسط انتشارات سخن منتشر شده است حاصل نیم قرن پژوهش و کوشش پیگیر استاد دکتر جلال خالقی مطلق در متن این کتاب است.

دکتر خالقی مطلق پس از آنکه تصحیح این کتاب را بر اساس شانزده دست نویس و ترجمه عربی بنداری در هشت دفتر و یادداشت‌های توضیحی آن در چهار بخش به انجام رسانید و در کنار آن ده‌ها مقاله تحقیقی در باب شاهنامه نوشت اکنون نتیجه آن همه کوشش را در پیرایش جدید خود در دسترس خوانندگان قرار داده است

او همچنین در پیشگفتار مبسوط خود بر این کتاب، از تاریخچه حماسه سرایی در ایران گرفته تا پرداختن به زندگی دقیقی و فردوسی، بررسی همه جانبه محتوای شاهنامه و سرانجام گزارش جزئیات شیوه کار خود، پیشاپیش هرگونه آگاهی لازم را در دسترس خوانندگان گذاشته است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل