گلونی

خشکسالی و کمبود برق در تابستان پیش رو

کمبود ۳۰۰۰ مگاوات برق را چه‌ طور جبران کنیم؟

کمبود ۳۰۰۰ مگاوات برق را چه‌ طور جبران کنیم؟

خشکسالی و کمبود برق در تابستان پیش رو

به گزارش گلونی معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: «برای پیک مصرف سال آینده حداقل سه هزار مگاوات کمبود برق داریم که باید از طریق مدیریت مصرف جبران شود‌.»

مصطفی رجبی مشهدی با توجه به مصرف ۵۳ هزار مگاوات برق در پیک سال گذشته، نیاز پیک مصرف تابستان آتی را ۶۱ هزار مگاوات پیش‌بینی کرد.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: «به دلیل کاهش بارش‌ها و کاهش ذخایر برق آبی ها امسال با ۳۰۰۰ مگاوات کمبود برای تامین برق کشور مواجه خواهیم بود. لذا از هم اکنون نیازمند مدیریت مصرف مشترکان هستیم تا بتوانیم پیک را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم».

بارندگی کم و قرارگیری در یک سال کم بارش و گرم از طرفی وضعیت ذخایر نیروگاه‌های برق آبی را تحت تاثیر قرار داده، و از طرف دیگر افزایش متوسط دما احتمال افزایش مصرف برق مشترکان را در روزهای گرم سال افزایش خواهد داد.

مصطفی رجبی مشهدی در این‌باره گفت: «ذخایر امسال نیروگاه‌های برق آبی تا حدود ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است».

خشکسالی و کمبود برق

صنعت برق کشور برای تامین این حجم از کمبود برق، باید برنامه‌های مدیریت مصرف را به شکل سختگیرانه‌تری دنبال کند و این موضوع احتمال اعمال خاموشی در شبکه برق خانگی را نیز افزایش می‌دهد.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اقدامات پیش بینی شده برای گذر از این شرایط، گفت: «دیروز مصوبه‌ای به تمام شرکت‌های آب و برق ابلاغ شد که بر اساس آن برای تابستان امسال می‌بایست مصرف خود را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دهند و برای اینکه این امر محقق شود در نظر گرفته شده که دستورات سخت‌گیرانه‌تری را برای ادارات خودمان نسبت به سایر ادارات در نظر بگیریم تا الگویی برای سایر بخش‌ها شود».

این اقدامات در حالی بر مبنای رقم‌های مصرفی سال گذشته صورت می‌گیرد که کشور، شاهد افزایش ۲۰ درصدی رشد مصرف برق در فروردین ماه امسال بوده‌است.

صرفه جویی در مصرف انرژی برای تمام سال امری مفید است اما برای امسال هر اقدام کاهش و یا اصلاح مصرف را اگر مشترکان در هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت، تجاری و خانگی داشته باشند، می تواند به ماندگاری ذخایر منابع آبی و استفاده از این ذخایر در تابستان کمک کند.

لذا توصیه می‌شود که از هم‌اکنون مشترکان به مساله مدیریت مصرف توجه داشته باشند و مشترکان خانگی سیستم سرمایشی خود را روی 26 درجه سانتیگراد تنظیم کنند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل