گلونی

روز مادر در کشورهای مختلف جهان

روز جهانی مادر در کشورهای مختلف جهان

روز جهانی مادر در کشورهای مختلف جهان

روز  مادر در کشورهای مختلف جهان

به گزارش گلونی روز جهانی مادر در تقویم میلادی ۱۲ ماه می و روز جهانی زن در این تقویم ۸ مارس است.

در اوایل سال‌های دهه ۱۸۵۰ میلادی، یکی از فعالان امور زنان به نام اَن ریوس جارویس، انجمن‌هایی با نام فعالیت‌های روز مادر تشکیل داد که در ابتدا هدف این انجمن‌ها کمک به سربازان مجروح جنگ بود؛ اما بعدها هدف اصلی آنها ایجاد صلح و نزدیکی دشمنان سابق به یکدیگر شد.

چندی بعد از جنگ روز دوستی مادران را راه انداختند.

روز مادر در کشورهای مختلف جهان

در سال ۱۸۷۰، یکی از فعالان همین انجمن‌ها به نام جولیا واردهاو بیانیه روز مادر را ارائه داد که بسیار هم مورد پسند عموم قرار گرفت و در کل ایده وی در مورد این بیانیه این بود که زنان نقش سیاسی فعال‌تری برای گسترش صلح به عهده بگیرند و نقش بیشتری در جامعه داشته باشند.

در سال ۱۹۲۴ میلادی آمریکا دومین یکشنبه ماه می را به عنوان روز مادر تعیین کرد.

که در بین آنها کانادا، اکثر کشورهای اروپایی، استرالیا، نیوزلند، هند، چین، ژاپن، فیلیپین و آفریقای جنوبی نیز حضور داشتند.

روز مادر در اکثر کشورها در یکشنبه دوم ماه می جشن گرفته می‌شود، البته در این بین، کشورهایی مثل ایرلند و بریتانیا استثنا هستند و روز مادر را در یکشنبه چهارم در لِنت جشن می‌گیرند.

اکثر کشورهای عرب روز مادر را در بیست و یکم مارس جشن می‌گیرند و بیشتر کشورهای اروپای شرقی روز مادر را در تاریخ هشتم مارس یعنی در روز جهانی زن جشن می‌گیرند.

در کشور ژاپن، زادروز همسر وقت امپراتور را به عنوان روز مادر جشن می‌گیرند.

در کشور ایران هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی، روز ۲۵ آذر به نام روز مادر نام‌گذاری شده بود که بعد از انقلاب این روز به سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) یعنی تاریخ ۲۰ جمادی الثانی تغییر یافت و از آن روز به بعد هرساله مردم کشورمان سالروز تولد دخت پیامبر را به عنوان روز مادر و روز زن گرامی می‌دارند.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل