گلونی

زادروز پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز سرشناس

زادروز پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز سرشناس

زادروز پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز سرشناس

زادروز پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز سرشناس

به گزارش گلونی پرویز مشکاتیان در 24 اردیبهشت 1334 در نیشابور به دنیا آمد.

او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتور نوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت.

وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دوره متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود.

وی هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت.

زادروز پرویز مشکاتیان

او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینه آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینه ساخت قطعات همنوازی،تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد.

مشکاتیان در این سال‌ها، کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد،سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف مرا عاشق را بر روی شعر مولانا ساخت.

از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ و بعدتر در اوایل دهه ۷۰ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجه این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان ، نوا، دستان، گنبد مینا، دود عود، جان عشاق و قاصدک بود.

پس از قطع همکاری با محمدرضا شجریان، وی با خوانندگانی چون علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری کرد.

او همچنین در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان روح زمین در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد.

وی در همه این آثار، به عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده سنتور همکاری داشت.

پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران درگذشت. پیکر پرویز مشکاتیان در مسجد جامع نیشابور، در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل