گلونی

سخنرانی ایرج افشار در رونمایی از شاهنامه خالقی مطلق

سخنرانی ایرج افشار در رونمایی از شاهنامه خالقی مطلق

سخنرانی ایرج افشار در رونمایی از شاهنامه خالقی مطلق

سخنرانی ایرج افشار در رونمایی از شاهنامه خالقی مطلق

به گزارش گلونی بیست و پنجم اردیبهشت ماه در تقویم روز فردوسی نامگذاری شده است.

انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران به همین مناسبت ویدئویی قدیمی از سخنرانی استاد ایرج افشار در رونمایی شاهنامه به تصحیح دکتر جلال خالقی مطلق، را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.

ویدیوی سخنرانی ایرج افشار

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

ایرج افشار عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی بود که این سخنرانی را در مراسم رونمایی از شاهنامه هشت جلدی به تصحیح دکتر جلال خالقی مطلق در تاریخ نوزدهم تیر ماه 1386 ارائه کرد.

جلال خالقی مطلق، ادیب، پژوهشگر و شاهنامه‌پژوه نامدار ایرانی است. او متولد ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ در تهران است.

خالقی مطلق، دوره‌های تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذراند و در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم درجه دکتری گرفت.

او از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران بوده‌ است.

جلال خالقی مطلق از آغاز دهه ۱۳۵۰ ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان، پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه ادبیات حماسی ایران و شاهنامه انجام داد.

مقاله‌های تحقیقی او در مجله سیمرغ (نشریه بنیاد شاهنامه فردوسی)، مجله دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، کلک و نامه ایران باستان انتشار می‌یافت.

مهم‌ترین دستاورد جلال خالقی مطلق، تصحیح شاهنامه فردوسی است در هشت دفتر که طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۶ در نیویورک زیر نظر احسان یارشاطر انتشار یافت.

تصحیح شاهنامه فردوسی، حاصل بیش از سی سال کار مداوم خالقی در گردآوری و بررسی کهن‌ترین دست‌نویس‌های شاهنامه و مقابله آنها با پیروی از روش‌های جدید تصحیح متون است.

جلال خالقی در کار مقابله دست‌نویس‌ها از همکاری محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی در دفترهای ششم و هفتم بهره گرفت.

دوره شاهنامه خالقی در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در تهران تجدید چاپ شد.

وی عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است و به عنوان عضو هیئت علمی کنگره بین‌المللی هزاره شاهنامه فردوسی برگزیده شده‌ است.

استاد هم اکنون عضو شورای عالی علمی و مدیر کانون فردوسی وابسته به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی است و بدون تردید از بزرگان طراز اول شاهنامه شناسی در ایران و جهان است.

روز فردوسی بهترین بهانه است برای ارج نهادن به زحمات فردوسی‌شناسی در طراز استاد جلال خالقی مطلق.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل