گلونی

شیخ صدوق و خدماتش به جهان اسلام

شیخ صدوق و خدماتش به جهان اسلام

شیخ صدوق و خدماتش به جهان اسلام

شیخ صدوق و خدماتش به جهان اسلام

به گزارش گلونی شیخ صدوق در یکی از سال‌های ۳۰۶ یا ۳۰۷ هجری در قم دیده به جهان گشوده است.

شیخ صدوق ملقب به رئیس‌المحدثین یکی از حدیث‌شناسان شیعه است که با جمع‌آوری روایات اهل بیت و تالیف آنها، خدمات بی‌‌بدیلی به اسلام و تشیع کرد.

هیچ یک از تذکره‌ها تاریخ ولادت وی را مشخص نکرده‌اند اما آن چه مسلم است، پدر وی علی بن حسین بن موسی بن بابویه از علما و فقه‌های بزرگ و از دانشمندان به نام شیعه بوده که بیش از ۱۰۰ کتاب در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورده است.

وی پیشوای شیعیان در قم و اطراف آن در زمان خود بود و در عصر امام حسن عسکری (ع) و غیبت صغرای حضرت ولی عصر (عج) و در عهد نیابت خاصه (حسین بن روح) می‌زیست.

شیخ صدوق و خدماتش به جهان اسلام

شیخ صدوق در سنین کودکی فراگیری دانش دینی را نزد پدر خود آغاز کرد، سپس تحصیلات ابتدایی در قم گذراند و افزون بر آن در مجالس و محافل درسی بزرگان علم و ادب حاضر می‌شد.

پس از آنکه به مرتبه بالایی از تحصیل رسید، برای درک محضر اساتید بزرگ و حدیث شناسان آن دوران سفرهای علمی خود را آغاز کرد.

یکی از عوامل موثر در موفقیت وی اساتید بسیار زیادی است که در محضر آنها بر دانش خود می‌افزود.

یکی از حوادث مهم دوران زندگی شیخ صدوق، روی کارآمدن سلسله ایرانی نژاد و شیعه مذهب آل‌بویه بود که بر بخش بزرگی از ایران، عراق و جزیره‌العرب تا مرزهای شمالی شام فرمان می‌راندند.

وی در این هنگام از قم به ری آمد و به درخواست رکن‌الدوله دیلمی به رهبری علمی و مذهبی شیعیان عصر پـرداخت.

همچنین با موقعیتی که نزد خاندان آل‌بویه داشت نه فقط خدمات فراوانی به جهان اسلام کرد، بلکه پایه مکتب تشیع و تبلیغ را بیش از پیش محکم و استوار گردانید، از آنجای که شیخ صدوق خدمات بی‌بدیلی به جهان اسلام انجام داد و در واقع یکی از ارکان فقه شیعه به شمار می‌رود در ایران ۱۵ اردیبهشت را به عنوان روز بزرگداشت وی نامگذاری کرده‌اند.

این عالم برجسته و نامدار در جهان اسلام در ۳۸۱ هجری چشم از جهان فرو بست. آرامگاه وی به نام ابن‌ بابویه در نزدیکی مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی واقع است.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل