گلونی

محمدرضا باطنی درگذشت

محمدرضا باطنی درگذشت

محمدرضا باطنی درگذشت

محمدرضا باطنی درگذشت

محمدرضا باطنی، چهره مطرح زبان‌شناسی، در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، خانواده باطنی این خبر را تایید کرده‌ است. این نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس در پی دوره‌ای بیماری ساعتی پیش (در روز دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه) درگذشت.

همچنین انتشارات فرهنگ معاصر، ناشر «فرهنگ معاصر پویا» (انگلیسی – فارسی) تالیف محمدرضا باطنی با اعلام خبر درگذشت او نوشته است: «یار دیرین سال‌های دور تا به امروزمان دکتر محمدرضا باطنی را از دست دادیم.

انتشارات فرهنگ معاصر فقدان ایشان را به اهل فرهنگ، جامعه‌ زبان‌شناسی و فرهنگ‌نویسی ایران و خانواده‌ محترم‌شان تسلیت عرض می‌کند. باشد که راهشان ادامه یابد.»

انجمن زبان‌شناسی ایران نیز در پیامی نوشته است: «با کمال تاسف و تاثر مطلع شدیم امروز استاد عزیزمان آقای دکتر محمدرضا باطنی دعوت حق را لبیک گفت. انجمن زبان‌شناسی ایران این ضایعه را به خانواده محترم ایشان، همسر ارجمندشان، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان ارجمند و جامعه فرهنگی کشور ارجمند تسلیت می‌گوید.»

مجله بخارا در سال 1386، ویژه‌نامه‌ای را (شماره 63، مهر و آبان 1386) به افتخار ایشان منتشر کرد. و نیز در تاریخ ششم مهرماه 1392 در سلسله شب‌های بخارا، شبی را به افتخار ایشان درکانون زبان فارسی برگزار کرد که در آن شب سخنرانان: مجد‌الدین کیوانی، رضا نیلی‌پور، یحیی مدرسی، داوود موسایی، عبدالرحمن نجل‌رحیم، سیروس علی‌نژاد و زهرا احمدی‌نیا به تجلیل از ایشان پرداختند.

همچنین در یکی از جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا در کانون زبان فارسی، با حضور سردبیر مجله بخارا و سیروس علی نژاد دیدار و گفت‌وگویی با ایشان انجام شد که بخش‌هایی از آن جلسه را ملاحظه می‌کنید.

محمدرضا باطنی

نماشای گلونی را دنبال کنید

گفتنی است محمدرضا باطنی در سال ۱۳۱۳ در اصفهان متولد شد. او زبان‌شناس، نویسنده و مترجم بود. از آثار او در حوزه زبان‌شناسی می‌توان به «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان»، «چهار گفتار درباره زبان» و … اشاره کرد.

آثارش در زمینه ترجمه نیز «زبان و زبان‌شناسی» رابرت هال، «زبان‌شناسی جدید» مانفرد بی یرویش، «درآمدی بر فلسفه» بوخینسکی، «دانشنامه مصور» و … هستند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل