گلونی

نفوذ ایران در خلیج فارس و خروج آمریکا

نفوذ ایران در خلیج فارس و مساله امریکا

نفوذ ایران در خلیج فارس و مساله امریکا

نفوذ ایران در خلیج فارس و مساله آمریکا

به گزارش گلونی همایش ملی خلیج فارس در ۱۰ اردیبهشت به میزبانی دانشگاه خلیج فارس به طور آنلاین برگزار شد.

آرشیو این همایش را اینجا ببینید

نماشای گلونی را دنبال کنید

نفوذ ایران در خلیج فارس و خروج آمریکا

از نظر معمای امنیت و ساختار قراردادهای عدم تجاوز بین بازیگران منطقه خلیج فارس یک نوع بی‌اعتمادی موجود است.

نفوذ ایران در کشورهای عربی از جمله عراق و سوریه و لبنان در یمن و تا یه حدی در فلسطین، کشورهای عربی را برای آینده خودشان نگران می‌کند.

وسعت نفوذ ایران در منطقه بسیار گسترده است و همین موضوع یک حس عدم اطمینان را به وجود آورده که کشورهای عربی حاضر به این نیستند که مذاکرات شخضی با ایران داشته باشند.

این نکته بسیار مفید است که دیپلمات‌های کشور بین خود یک خط ارتباطی به وجود بیاورند تا بتوانند در مذاکرات نتایج بهتری بگیرند و یکی از اصول مهم دیپلماسی هم همین موضوع است.

علت برجام هم رابطه نسبتا خوب دکتر ظریف و جان کری بوده است. در کشورهای عربی اعتمادی سبت به ایران وجود ندارد و ایران را یک قدرت بزرگ منطقه‌ای می‌بینند و نیاز است که این مساله حل شود.

 دکتر محمدجواد مشکور در کتاب «نام خلیج فارس در طول تاریخ» نوشته است:

۱- پیش از آنکه آریایی‌های ایرانی بر فلات ایران تسلط پیدا کنند آسوريان این دریا را در کتیبه‌های خود به نام « نارمرتو» و Nar Marratu که به معنی رود تلخ است یاد کرده‌اند و این کهنه‌ترین نامی است که از این منطقه به جای مانده است.

۲- در کتیبه‌‌ای که از داریوش بزرگ در تنگه سوئز یافته‌اند درعبارت‌ درایه تيه هچا پارسا آئی‌تی Draya tya hacha parsat aity یعنی: دریایی که از پارس می‌رود يا سر می‌گیرد، منظور از دریای پارس همان خلیج فارس است.

در زمان ساسانیان نیز این منطقه را دریای پارس می‌گفتند.

۳- هرودت مورخ یونانی در گذشته در ۴۲۵ ق‌م اقیانوسی را که در جنوب غربی آسیاست از دریای احمر گرفته تا دهانه‌ هندوستان را اریتروس Erythros (اریتره Erithree) یعنی دریای سرخ می‌خواند و این تسميه به مناسبت رنگ خاک آن سواحل است که متمایل به سرخی است.

پیداست که هرودت این منطقه را درست نمی‌شناخته از این جهت از آن نامی نبرده و همان نام مبهم اریتره که اعم از اقیانوس هند و بحر عمان و خلیج فارس است اکتفا کرده است.

۴- مورخ دیگر یونانی فلاویوس آریانوس (Fluvius Arrianus) که در سده دوم میلادی می‌زیست در کتاب معروف خود آنابازیس یا تاریخ سفرهای جنگی اسکندر ضمن شرح بحر پیمائی نه‌آرخوس (Nearchus) که با اسکندر ماموریت یافته بود از رود سند به دریای عمان و خلیج فارس بگذرد و به مصب فرات داخل شود نام این خلیج را پرسیکون کاای‌تاس Persikonkaitias نوشته که ترجمه‌ تحت‌اللفظی آن خلیج فارس است.

۵- استراین (stralian) جغرافیدان نامی یونانی که در نیمه‌ آخر یک قرن قبل و نيمه اول یک قرن بعد از میلاد می‌زیست مکرر همین نام را در جغرافیای خود در مورد خليج فارس به کار برده است و مخصوصا می‌نویسد که عرب‌ها بين خليج عرب (بحر احمر) و خلیج فارس جای دارند.

پایان پیام

گزارشگر: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل