گلونی

نهاد پادشاهی در ایران باستان

نهاد پادشاهی در ایران باستان

نهاد پادشاهی در ایران باستان

نهاد پادشاهی در ایران باستان

به گزارش گلونی شاید بارها شنیده باشیم که داریوش بزرگ دعا کرده است که اهورامزدا کشورش را از شر دشمن، خشکسالی و دروغ محفوظ بدارد.

اما آیا دروغ در معنای همین دروغی است که امروز می‌فهمیم؟ یعنی دروغگو نبودن؟ در این کتاب به جای خشکسالی از عبارت قحطی استفاده شده است و آن را به معنی «سال بد» ذکر کرده‌اند که مفهومی گسترده‌تر است.

نهاد پادشاهی در ایران باستان

در این کتاب درباره شاهان ساسانی و الوهیت و تبارشناسی واژه بغ توضیحات دقیقی آمده است.

کتاب حاوی چهار گفتار درباره نهاد پادشاهی در ایران باستان است.

«پادشاهی هخامنشی» از پییر بریان، «سکه‌های ساسانی و نهاد پادشاهی» از دکتر تورج دریایی، «نقوش مذهبی روی سکه‌های ایران باستان» از جنیفر رز، «پادشاهی مقدس و دیگر جنبه‌های نمادین سلطنتی در ایدئولوژی هخامنشیان و ساسانیان» از آنتونیو پاناینو و «کوشان‌ساسانیان یا کوشان‌شاهان» از خداداد رضاخانی.

کتاب را انتشارات پل فیروز منتشر کرده است.

تورج دریایی

پژوهشگر و تاریخ‌نگار در حوزۀ مطالعات ایرانی است. وی در حال حاضر، استادِ « تاریخ، مطالعات و فرهنگ ایرانی » در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین است.

همچنین او رئیس مرکز ایرانشناسی ساموئل مارتین جردن در این دانشگاه است.

به علاوه وی رئیس مطالعات نشریه نامهٔ ایران باستان است. انتشار مقالات در گاهنامه‌های مهم ایران‌شناسی از دیگر فعالیت‌های اوست.

تورج دریایی در سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶) در تهران به دنیا آمد و دوران دبستان و دبیرستان خود را در ایران و یونان گذرانده و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه کالیفرنیا در لُس‌آنجلس دکترای تاریخ دریافت کرد.

او در صفحه شخصی خود در مورد پیشینه خانواده خود نیز توضیح داده و آن‌گونه که از این اطلاعات برمی‌آید او از نوادگان ناخدا ابراهیم دریایی، ناخدای کشتی پرسپولیس است که در بوشهر فعالیت داشت.

کشتی پرسپولیس نخستین ناو جنگی نوین بود که دولت ایران در زمان ناصرالدین‌شاه وارد خلیج پارس کرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل