انتقال ۱۰ هزار مواد فرهنگی از یک موسسه به موزه ملی ایران

این مواد فرهنگی ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران منتقل شد

انتقال ۱۰ هزار مواد فرهنگی از یک موسسه به یک موزه

عکس خبر مربوط به این اشیا نیست.

به گزارش گلونی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: «۱۰هزار مواد فرهنگی از جمله ۱۰۰اثر موزه‌ای در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا» به موزه ملی ایران برگشت.

علی اصغر مونسان در صفحه شخصی خود در توییتر با اعلام این خبر این‌طور نوشته است:‌ «با دیپلماسی فرهنگی مجموعه‌ای دیگر شامل ۱۰ هزار مواد فرهنگی از حمله ۱۰۰ اثر موزه‌ای که در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود، پس از نیم قرن به موزه ملی ایران بازگشت.

استرداد آثار تاریخی از مهم‌ترین دغدغه‌های من در دوران مسئولیتم بود که با تلاش همکارانم این مهم محقق شد.»

مونسان توضیح داده است:‌ «گروه‌های بریتانیایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی (دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی) برخی از اشیا و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی به‌منظور آماده‌سازی برای انتشار به محل استقرار خود در مؤسسه ایران‌شناسی در قلهک منتقل می‌کردند.

با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی بخشی از این آثار و پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره در آن محل باقی‌ ماند.

انتقال ۱۰ هزار مواد فرهنگی از یک موسسه به یک موزه

انتقال 10 هزار مواد فرهنگی از یک موسسه به یک موزه
انتقال ۱۰ هزار مواد فرهنگی از یک موسسه به یک موزه

آثار شامل مواد فرهنگی از محوطه نوشیجان‌تپه (استان همدان، سگزآباد (قروین ) خوروین البرز، باباجان‌تپه (استان همدان)، پاسارگاد (استان فارس) بررسی ملایر، هفتوان‌تپه (استان آذربایجان‌غربی)، بقایای جانوری و قطعات شکسته سفال (بانک سفال) از محوطه‌های گوناگون ایران است.»

او با بیان‌ این‌که این آثار حاصل بررسی‌ها و کاوش‌های پژوهشگران وابسته به BIPS در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی است که در مناطق مختلف ایران پژوهش میدانی باستان‌شناسی داشتند، اظهار کرد: «در بین این مجموعه بیش از ۱۰۰ اثر اشیای موزه‌ای وجود دارد که شمار مواد فرهنگی آن بیش از ۱۰هزار یافته است.

یافته‌ها از جنس ابزار سنگی، سفالی، استخوانی، آجر و… است که مستندنگاری این آثار در دستور کار موزه ملی ایران قرار دارد.

اهمیت این یافته‌ها در این است که حاصل بررسی و کاوش علمی باستان‌شناسی از بسیاری از محوطه‌های مهم کشور هستند.»

به گفته‌ وزیر میراث فرهنگی؛ این مواد فرهنگی ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران منتقل شد. مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران (British Institute of Persian Studies) که به اختصار «BIPS» به آن می‌گویند یکی از چندین مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی بریتانیا است که زیر نظر فرهنگستان بریتانیا فعالیت می‌کند.

آن در سال ۱۹۶۱ زیر نظر فرهنگستان بریتانیا تأسیس شد و در سال ۱۹۷۶ ساختمان‌های خود را در تهران خیابان قلهک، خیابان شریعتی افتتاح کرد.

اگر این مجموعه فرهنگی را در مجموعه آثار تاریخی استرداد شده به کشور قرار دهیم،‌ آن دهمین مجموعه لیست آثار تاریخی مسترد شده به ایران محسوب می‌شود، اما با توجه به قرار گرفتن این مجموعه ایران‌شناسی در کشور و احتمال انجام مطالعه روی آن آثار در این نیم قرن، می‌توان این اقدام را قدمی جدید برای در اختیار گرفتن آثار تاریخی توسط میراث فرهنگی دانست.

بعد از استرداد حدود ۱۰ محموله تاریخی به کشور در طول سال‌های گذشته، آخرین محموله را تا کنون، می‌توان استرداد حدود ۳۰ شی باستانی ایران که در سال‌های گذشته به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، دانست که پس از کشف در اتریش در تیر ۱۳۹۹، بعد از انجام اقدامات حقوقی تحویل سفارت ایران به وین شد و فروردین امسال یعنی ۱۴۰۰ به کشور برگشت داده شده و در موزه ملی ایران قرار گرفت.

بازگرداندن ۳۴۹ شی تاریخی «خوروین» در سال ۱۳۹۳ از بلژیک، ۱۰۸ قطعه شی تاریخی چغامیش از آمریکا در سال ۱۳۹۴، ۳۰ شی تاریخی پیش از اسلام از رُم و ۷۳ مُهر و شی تاریخی از امریکا در سال همان سال، ۲۸ قطعه شی تاریخی از ایتالیا در سال ۱۳۹۴، استرداد سرباز هخامنشی در مهر ۱۳۹۷ و ۱۷۰۰ لوح هخامنشی از شیکاگو به ایران در سال ۱۳۹۸ و ۴۹ قطعه آجر قلایچی بوکان از سوییس در سال ۱۳۹۹ را می‌توان در از مهمترین محموله‌های تاریخی استردادی در طول سال‌های گذشته تا امروز به کشور دانست.

پایان پیام

گزارشگر: سمیه ایمانیان

کد خبر : 221777 ساعت خبر : 8:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=221777
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات